Alaska i el Yukon seran l’epicentre del 37è Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló

  • El certamen ha donat a conèixer els primers detalls de l’edició, que se celebrarà del 15 al 25 de novembre. El festival vol donar a conèixer aquests territoris de l’extrem nord-oest d’Amèrica per ser un dels punts clau del planeta en la lluita pel respecte als espais naturals
  • L’alpinista català Òscar Cadiach, que ha coronat sense oxigen els 14 vuit mils més alts del món, rebrà la Flor de Neu d’Honor d’aquest any com a reconeixement a la seva trajectòria
  • La Fundació Festival de Cinema de Muntanya de Torelló i la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA, renoven el conveni de coorganització i col·laboració

 

TORELLÓ_24/7/2019 | Ubicades a l’extrem nord-oest d’Amèrica, Alaska i el Yukon han esdevingut unes de les zones més explotades per extreure’n recursos naturals. Avui en dia, en aquest territori immens entre Estats Units i Canadà hi conviuen inuits, cercadors d’or i treballadors de petrolieres. I tot plegat, enmig d’un entorn de gran valor alpinístic. Amb aquest punt de partida, el 37è Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló vol donar a conèixer la realitat d’un dels espais més preuats del planeta que amaga una cara castigada per la mà de l’home.

El bon ritme d’inscripcions preveu arribar a una de les millors xifres de participació amb produccions d’arreu del món. I no només amb films esportius, sinó també amb aquells que posen la mirada en l’etnografia i la cultura de muntanya. Aquesta secció ha estat una de les apostes del Festival al llarg dels darrers anys, i aquest 2019 es consolida amb una novetat: el premi que reconeix la millor pel·lícula (la Flor de Neu de Plata de Natura i Muntanya) comptarà amb el patrocini de l’empresaQuadpack Foundation

_’ALASKA I EL YUKON. L’ÚLTIMA FRONTERA’ INAUGURARÀ EL 37è FESTIVAL

L’espectacle inaugural se centrarà en el territori, l’exploració, la història i la cultura d’aquesta regió. No deixarà de banda la part esportiva, però anirà més enllà de l’alpinisme: ho farà amb les històriques curses de trineus. Serà un viatge que comptarà amb el testimoni, entre altres, del viatger i escriptor Jordi Canal-Soler, el fotògraf Oriol Alamany, l’actor i creador de la cursa de trineus Pirena, Pep Parés, o l’alpinista especialitzat en travesses àrtiques, Carles Gel.

_LA FEBRE DE L’OR, PROTAGONISTA DE L’EXPOSICIÓ CENTRAL

El 1896 es va descobrir que al fons del riu Klondike –un afluent del Yukon– s’hi amagava or. Milers de persones van deixar-ho tot i de manera desfermada van anar a la recerca d’aquest metall amb unes condicions molt dures. La Febre de l’Or va generar tot un imaginari que va involucrar el cinema, els còmics o la publicitat. L’exposició L’Or del Klondike recopilarà fotogrames i fragments d’aquest material iconogràfic, però també fotografies històriques d’aquell viatge. 

_EL FESTIVAL A LA BIBLIOTECA DOS RIUS

Per quart any consecutiu, el Festival reforça el lligam amb la biblioteca Dos Rius de Torelló. Entre les activitats, destaquen les conferències de l’escriptor Jordi Canal-Soler i el fotògraf Oriol Alamany (convidats a l’espectacle inaugural). A més, Alamany serà l’encarregat de produir una exposició inèdita pel certamen amb imatges del seu viatge fotogràfic a Alaska.

_ÒSCAR CADIACH, FLOR DE NEU D’HONOR

L’alpinista català Òscar Cadiach serà guardonat amb la Flor de Neu d’Honor d’enguany com a reconeixement a la seva carrera alpinística, però també pel seu vessant com a realitzador de diversos documentals. Més enllà de l’ascensió dels 14 vuit mils sense oxigen, la trajectòria de Cadiach (Barcelona, 1952) ve marcada per la qualitat de les ascensions fetes a l’Himàlaia i al Karakorum. Entre les més destacades hi figuren el Nanga Parbat el 1984 o l’obertura d’una via al Broad Peak Nord al cap de sis anys. Algunes ascensions no han assolit l’èxit, però han estat característiques per la seva dificultat, com l’intent a la Magic Line del K2.

_EL REDISSENY DEL LOGOTIP, OBRA DE LA TORELLONENCA ÍNGRID PICANYOL

Coincidint amb la 37a edició, el Festival estrena un redisseny del logotip que recupera l’essència i l’estil de la imatge que va tenir el certamen entre el 1988 i el 2006. L’organització celebra l’èxit de l’aposta trencadora d’Íngrid Picanyol, que va marcar la darrera edició i que ha estat reconeguda internacionalment. El cartell del 2018 –inspirat en una tribu de la Patagònia que es pintava el cos de blanc i negre– va ser guardonat amb el Premi Laus de Bronze i ha estat nominat al certamen alemany German Design Awards 

_CONVENI DE COORGANITZACIÓ I COL·LABORACIÓ

La Fundació del Festival, la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA continuaran units un any més. La roda de premsa d’aquest dimecres també ha servit per presentar la renovació del conveni de coorganització i col·laboració.