Lliurat el 16è Premi BBVA de Pintura Ricard Camí

El guardó recau en l’obra “El col·leccionista absent III” de Rafel G. Bianchi

 

  • El Premi s’ha lliurat aquest vespre al Centre Cultural Terrassa
  • Les 20 obres finalistes, entre elles la guanyadora, es poden visitar fins al 6 d’octubre al Centre Cultural Terrassa

 

La Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA i en col•laboració amb la Fundació Antiga Caixa Terrassa, ha lliurat avui el 16è Premi BBVA de Pintura Ricard Camí, en el decurs de l’acte de lliurament que ha tingut lloc al Centre Cultural Terrassa.

D’entre els 138 artistes presentats al Premi, el jurat ha concedit el guardó a Rafel G. Bianchi per la seva obra “El col·leccionista absent III”.  El Jurat ha valorat “la forma en què Rafel G.Bianchi adopta i reactualitza la idea de “col·leccionar” art, tot rellegint una antiga obra de Fortuny, per crear una particular genealogia de creadors del context artístic català que sustenten la seva obra, en una pintura nítida i ben tramada”.

Aquesta obra sorgeix de la trobada de l’autor amb l’obra “El col·leccionista d’estampes”, del reconegut pintor Mariano Fortuny, que el deixa fascinat. Bianchi la porta al seu terreny mitjançant nous enfocaments al fet de col·leccionar i hi relaciona una sèrie d’artistes que considera necessaris a l’hora d’explicar i contextualitzar la seva obra.

Rafel G. Bianchi ja havia quedat finalista en les dues darreres edicions del Premi.

 

Un Premi amb llarga trajectòria

El Premi BBVA de Pintura Ricard Camí és un dels més ben dotats del panorama actual de certàmens artístics, amb una dotació de 12.000 euros per a l’artista i 8.000 euros que es destinaran a la promoció i projecció de la seva obra a través de l’elaboració d’un catàleg i d’una exposició individual al Centre Cultural Terrassa.

El premi impulsa la creació pictòrica i estimula els nous creadors des del 1989, any en què es va instituir a la memòria de Ricard Camí i Aliart, protector de les arts i president de l’antiga Caixa Terrassa.

En aquesta edició, el jurat ha estat format per Cèlia del Diego, presidenta de l’Associació Catalana de Crítics d’Art i directora del Centre d’Art La Panera; Teresa Blanch, historiadora de l’art, crítica i comissària; Montse Badia, directora artística de Cal Cego; Pere Llobera, artista i Adrià Fornés, director del Centre Cultural Terrassa.

Per donar un nou impuls al Premi, enguany s’ha comptat amb la col·laboració d’Art Barcelona i del Gremi de Galeries d’Art de Catalunya, que han donat suport al Premi en la difusió entre els artistes que exposen o han exposat en les seves galeries.

Al llarg de les 16 edicions d’aquesta biennal, han participat més de 5.300 artistes, amb gairebé 6.400 obres presentades, de les quals 505 han estat exposades, i amb un repartiment de més de 345.000 euros repartits en premis.

Aquest vespre a les 19 h ha tingut lloc l’acte de lliurament de la 16a edició del Premi BBVA de Pintura Ricard Camí a la Sala d’actes del Centre Cultural Terrassa, amb una suggeridora i innovadora performance a l’entorn dels artistes finalistes d’aquesta edició, a càrrec de l’artista Enric Farrés Duran i l’actriu Alba Sanmarti.

A l’acte han assistit representants de l’Ajuntament de Terrassa, de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, de BBVA i d’entitats col·laboradores, així com artistes i entitats del panorama artístic català actual.

 

Obra guanyadora, “El col·leccionista absent III”

El col·leccionista absent III, 2019

Grafit, pintura al guix i oli sobre tela

160 x 120 cm

 

“El col·leccionista absent III” sorgeix de la trobada de Rafel G. Bianchi amb l’obra “El col·leccionista d’estampes”, del reconegut pintor Mariano Fortuny (1838-1874), que el captiva i el deixa fascinat. L’obra original (de la qual Fortuny en va fer 3 versions) és una pintura que representa un intercanvi comercial entre un venedor que mostra la seva obra a un col·leccionista mentre un altre individu, possiblement també venedor, espera el seu torn. Tot es desenvolupa en una habitació (taller de l’artista) i el conjunt d’obres que s’hi reprodueixen formen part de la seva col·lecció personal.

Bianchi en fa la seva adaptació mitjançant nous enfocaments al fet de col·leccionar (amb una mirada crítica i irònica) i alhora hi relaciona una sèrie d’autors que ell considera necessaris a l’hora d’explicar i contextualitzar la seva obra. Una acció conceptual que no sorgeix tant de la seva posició d’artista col·leccionista, sinó més aviat des d’una lectura capaç de suggerir un relat específic: el que Bianchi denomina com la seva particular genealogia de l’art català del segle XX i XXI.

 

Sobre l’artista guardonat, Rafel G. Bianchi

Rafel G. Bianchi va néixer a Olot l’any 1967 i es va llicenciar en pintura l’any 1992. Seguirien un postgrau sobre “L’obra gràfica avui. De l’empremta gravada a l’empremta digital, de la Universitat de Barcelona i un Doctorat en “La pintura a l’era digital” (2002). 

De manera paral·lela a una carrera acadèmica que ha culminat exercint de professor, Bianchi (o Rafel Griera Pedrosa), té un treball artístic on escapa de continus formals que puguin ser automàticament perceptibles, exercint una total llibertat a l’hora d’emprar displays i estratègies per arribar al seu objectiu en cada ocasió. Sovint el seu treball gira entorn preguntes, i sovint aquestes es dirigeixen de forma sarcàstica a l’art i l’artista, a la figura i al sistema, possiblement influït, des dels orígens, per un pare pintor de notòria trajectòria.

Profund coneixedor del món de l’art i la pintura des de petit, no va tardar però, en destacar dins l’escena contemporània amb un treball que acostuma a apuntar tensions i crítiques amb intel·ligència i ironia. G.Bianchi se serveix de l’absurd i la llibertat que aquest atorga; de la ironia i la subtilesa o del sarcasme d’allò superficial per arribar a aquells llocs on, només amb la rectitud, seria complicat accedir.

 

Històric obres premiades

2017

  • Obra guanyadora:“Sincronitzats” de Brigitta Both
  • Accèssit:“Somni en blanc 31/17” de Núria Ruano Palou

2015

  • Obra guanyadora: “L’altre Sender” de Manu Vb Tintoré
  • Accèssit: “La invasió del futur” de Miguel Ángel Gonzálvez Paúl

2013

  • Obra guanyadora:“Retrato de Tomeo II” d’Akihito Asano
  • Accèssit:“Lli entre cards” de Alejandro Santafé Morales

 2011

  • Obra guanyadora: “És un secret” de Gemma-Fúlvia Matas
  • Accèssit: “Arquitectura viva” de Alejandro Martín Torrado

 2009

  • Obra guanyadora:“Sense títol, sèrie 5 núm. 7” d’Ana Miralles López
  • Accèssit:“Arrêter le langage” de Jordi Fulla

 2007

  • Obra guanyadora:“Interiors” de Joan Mateu Bagaria
  • Accèssit:“Rifirafes” de Ramon Suau Lleal

2005

  • Obra guanyadora:“Silencis” de Josep Domènech Sanchez
  • Accèssit ex aequo: “Shir Ha Yam (la cançó del mar)” d’Ana Lentsch Bahnen
  • Accèssit ex aequo: “Mateixes Cèl·lules, mateix univers, som un a l’eternitat (dona negra)” de Herman Kosic

2003

  • Obra guanyadora:“Rayo solar” de Francesc Ruestes i Duran
  • Accèssit:“Autoretrat” de Jordi Marsal i Furtet

2001

  • Obra guanyadora:“Construcció” de Regina Giménez Froiz
  • Accèssit ex aequo: “Qüestió d’espais” de Ferran González
  • Accèssit ex aequo:“Carnet de route VI” de Jordi Fulla

1999

  • Obra guanyadora: “Escala” de Carme Aliaga Parera
  • Accèssit:“Entre l’Erik i en Pere” de Victòria Pujades

 1997

  • Obra guanyadora:“L’habitació” de Jorge de los Santos
  • Accèssit ex aequo:“Habitacle” de Ramon Enrich Jorba
  • Accèssit ex aequo: “Caverna del temps, o Vanitas du XXème siècle” de Mario Pasqualotto

1995

  • Obra guanyadora:“Die Nautur I” de Francesc Abad Gómez
  • Accèssit ex aequo:“Firas 500 sobre el vertice de hojalata” de Jorge de los Santos
  • Accèssit ex aequo:“L’escorça de la memòria” de Kim Domene Berga

1993

  • Obra guanyadora: “Conreu a la tarda” de Fèlix Plantalech Batlle
  • Accèssit ex aequo:“Sense títol” de Jorge de los Santos
  • Accèssit ex aequo:“Sensus data 2” de Gabriel Verderi

1991

  • Obra guanyadora:“Passeig fins a les arcades” de Raymond Vayreda Duran

1989

  • Obra guanyadora: “Estructuras metropolitanas – 57” de Martín Carral González