Vytrus Biotech i Fitplanet guanyen la 3a edició del Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental

  • L’empresa Vytrus Biotech ha rebut el primer premi pel seu projecte de biotecnologia vegetal en dermocosmètica i salut
  • El segon premi ha estat atorgat a Fitplanet, pel seu projecte de fabricació de roba esportiva sostenible a partir de residus plàstics
  • En aquesta tercera edició s’han presentat vint-i-vuit projectes, d’entre els quals quatre han estat seleccionats com a finalistes
  • El Premi està convocat i coorganitzat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA

 

L’empresa Vytrus Biotech ha estat guardonada amb el 1r Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental,  amb una dotació de 10.000 euros.

El jurat ha atorgat el primer premi a Vytrus Biotech per ser: “un projecte disruptiu, sostenible, amb viabilitat econòmica i tècnica, i aplicable a molts sectors consolidats, com la cosmètica i la salut. També per ser una mostra que la ciència, la innovació i la tecnologia, juntes, són una resposta als grans reptes de la societat i una solució per al futur del planeta.”.

En concret, Vytrus Biotech ha desenvolupat una plataforma tecnològica que permet cultivar les cèl·lules mare vegetals i aplicar determinats tractaments per obtenir ingredients actius d’alt valor afegit. Actualment, desenvolupen, produeixen i comercialitzen aquests actius en el sector de la dermocosmètica i la salut.

Per la seva banda, el 2n Premi ha recaigut en el projecte de Fitplanet, que rebrà una dotació de 5.000 euros.

En aquest cas, el jurat l’ha valorat per ser: “un projecte liderat per un equip jove, que genera un producte d’alt valor afegit a partir de residus plàstics, amb un clar objectiu d’ajudar a conservar els ecosistemes marins i sensibilitzar a la societat en cuidar del planeta, tot col·laborant amb entitats socials i ambientals”.

Vytrus Biotech i Fitplanet van quedar finalistes juntament amb Plazy i Orpheus

En aquesta tercera edició, el Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental ha rebut 28 projectes procedents de pimes i autònoms amb seu a Catalunya que han desenvolupat un projecte o procés innovador i sostenible, com a mínim des de fa un any.  

Dels 28 projectes participants en aquesta segona edició, el 82% es classifiquen com a molt innovadors i un 18% de nivell mig. El 91% de les candidatures presentades tenen potencial de replicació elevat, dada sensiblement superior al 68% de les candidatures presentades l’any anterior. A banda de l’impacte ambiental positiu de tots els projectes, la majoria també aconsegueixen generar beneficis socials de manera indirecta o a través de la generació d’ocupació.

24 de les propostes provenen d’empreses de la província de Barcelona, 3 de Girona i 1 de Tarragona.

El Premi, que es va crear l’any 2019, té per objectiu promoure la innovació i la sostenibilitat en l’àmbit empresarial en resposta a les necessitats actuals, per tal de millorar el benestar de les persones i l’estat del medi natural. També pretén reconèixer i fomentar en la societat els valors pel respecte al medi ambient.

El Premi pren com a referència l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible i els seus 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que tenen com a missió erradicar la pobresa, lluitar contra la desigualtat i la injustícia, i posar fre al canvi climàtic, entre altres.

 

Aquest premi s’emmarca en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 7, 12 i 13 que fan referència a l’energia neta i renovable, la producció i el consum responsable i l’acció climàtica.

El jurat d’aquesta tercera edició ha estat format per la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Anna Barnadas; el professor de direcció estratègica de l’IESE, Joan Enric Ricart; el president de la CECOT, Antoni Abad; la directora de la Fundació Empresa & Clima, Elvira Carles; el director d’El Periódico, Albert Sáez; i el director del Segment Pimes del BBVA a Catalunya que actua com a secretari sense vot, Joan Carles Alba.

El Premi està convocat i coorganitzat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA, i compta amb la col·laboració de Fundació Pimec, CECOT, la Cambra de Comerç de Barcelona i el Col·legi d’Economistes en la difusió del Premi, i d’El Periódico.  

 

Nous reptes en sostenibilitat: l’Economia Circular

L’acte, que ha estat adreçat a totes les empreses, entitats i professionals interessats en el binomi empresa i sostenibilitat, però també per a totes aquelles persones preocupades pels efectes del canvi climàtic, ha tingut lloc al Recinte Modernista de Sant Pau i s’ha pogut seguir en streaming  a través del canal de Youtube d’El Periódico.

A banda dels representants institucionals de les entitats organitzadores, ha intervingut la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Anna Barnadas.

Segons Jaume Ribera, president de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, “Premis com aquest donen a conèixer la innovació que existeix a les empreses en termes de sostenibilitat mediambiental. Projectes que poden servir de model i ser replicats per altres empreses”.

José Ballester, director territorial de BBVA Catalunya, ha explicat que “aquest premi s’adreça a pimes i autònoms perquè a Catalunya la potència de l’emprenedoria és espectacular. És una emprenedoria entesa des del coneixement, la professionalitat, la visió de futur, i a la vegada des de l’enorme esforç que implica, des de l’assumpció de riscos i la sana ambició de construir”.

Sota el títol Nous Reptes en Sostenibilitat: l’Economia Circular, l’acte ha comptat amb la ponència L’Economia Circular com a base per a transformar la societat, a càrrec de Sònia Llorens, directora de la Càtedra d’Economia Circular del Tecnocampus (UPF), i s’ha centrat en exposar que el futur del planeta és responsabilitat de tota la societat i cal transformar el sistema actual d’Economia Lineal cap a un de futur basat en l’Economia Circular.

Així mateix, la presentadora, Elisabet Carnicé, ha conversat amb el president de AEIinnova, Raúl Aragonés, sobre el projecte que va guanyar a la primera edició del 2019/20.

 

Sobre les quatre empreses finalistes

 

VYTRUS BIOTECH, SA (Terrassa). Primer premi

Vytrus Biotech, SA ha desenvolupat una plataforma tecnològica innovadora, que permet cultivar les cèl·lules mare vegetals i un cop hi aplica determinats tractaments, obté ingredients actius d’alt valor afegit a escala industrial pel sector de la dermocosmètica i la salut.

La plataforma tecnològica de Vytrus permet obtenir productes únics i fets a mida pel client, que responen a diferents necessitats i ofereixen diverses solucions. També permet utilitzar qualsevol espècie vegetal i fins i tot plantes endèmiques o en perill d’extinció, donat que aquest procés es desenvolupa totalment independent del medi i dels recursos naturals. Amb una sola vegada, amb una sola mostra de la planta n’hi ha prou, doncs tot el procés es realitza en el laboratori, i per tant sense perjudicar la natura.

El benefici ambiental més gran és l’estalvi d’aigua en tota la cadena de valor , estalvia fins el 99% d’aigua i sòl cultivable comparat amb els extractes vegetals tradicionals, i també redueix significativament la petjada de carboni.

El benefici social està en la creació de llocs de treball d’alta qualificació  i dins la seva Responsabilitat Social Corporativa compten amb diferents projectes de donacions a ONG, jornades de voluntariat de reforestació, custodia de boscos, etc.

 

         

 

FITPLANET (Sant Pere de Ribes). Segon premi

Fitplanet és una marca i un moviment de roba esportiva sostenible que protegeix la biodiversitat marina. Fabriquen la roba esportiva amb recursos que ja estan en el mediambient (ampolles de plàstic i xarxes de pesca), i d’aquesta manera, fomenten l’economia circular i l’aprofitament de recursos ja existents.

Els principals beneficis en sostenibilitat són, a banda de fomentar l’economia circular, que com a matèria prima s’utilitza teixit Repreve obtingut a partir d’ampolles de plàstic. Aquest teixit emet un 75% menys de GEI i la seva producció estalvia el 90% d’aigua i el 85% energia.

A nivell de beneficis socials, cada col·lecció de roba porta el logotip d’un animal marí i d’entre un 5-10% dels ingressos obtinguts en la venda es donen a projectes específics amb ONG’s marines del Mediterrani relacionades amb la protecció i la cura d’aquest animal marí.

També organitzen tallers d’educació ambiental per educar als infants, així com xerrades a escoles i recollides de plàstic a les platges catalanes.

 

     

 

ORPHEUS (Girona)

Orpheus es una plataforma de gestió intel·ligent que fa que els edificis siguin més confortables, sostenibles i saludables. A través d’una xarxa de sensors sense fils, es mesuren a temps real les condicions dels espais, és a dir, temperatura, humitat, quantitat de llum, qualitat de l’aire, ocupació…, i pren el control dels aparells que estan relacionats com la calefacció o el sistema de il·luminació. Així, Orpheus agafa les regnes de l’edifici per dotar-lo de comportament autoadaptatiu i garantir que tot funciona el temps just i necessari per aconseguir espais confortables.

Els principals beneficis ambientals responen al fet que comptar amb informació real permet ser més eficient energèticament de forma continuada. Permet dues opcions diferenciades: rebre recomanacions de millora o bé la gestió autònoma que corregeix de forma automàtica el comportament en temps real.

Addicionalment, controla la qualitat del aire dels espais (mesura el CO2), fet que permet obrar en conseqüència (ex. obrir finestres, etc.).

 

   

 

PLAZY CAR SOLUTIONS, SL (Sabadell)

Plazy és una empresa que realitza neteges i desinfeccions ecològiques de vehicles

a domicili, evitant el desplaçament del client. Els Plazys (personal de neteja) es desplacen fins a on està el vehicle mitjançant vehicles elèctrics.

El rentat es fa a mà en qualsevol espai (garatge, carrer, etc) pel fet de no precisar aigua. En cada rentat, s’utilitza una mitjana de 390 ml de producte, pràcticament el contingut d’una llauna de refresc.

Plazy compta amb una plataforma digital que utilitza un algoritme que permet predir i marcar les millors rutes per optimitzar encara més l’operativa i fer-la rentable, tenint en compte factors com la meteorologia, la distància entre serveis, la dimensió del vehicle i la preferència del client.

Els principals beneficis ambientals són l’estalvi de 150 litres d’aigua (aproximadament) per rentat i el fet que no es generen emissions, donat que qui es desplaça ho fa amb vehicle elèctric. Els productes de neteja utilitzats són ecològics.

Com a benefici social, mantenen un acord amb una fundació per a la creació de llocs de treball de persones en risc d’exclusió social.

 

   

 

Convoquen i coorganitzen el Premi: Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA

Col·laboren: Cecot, Pimec, Fundació Pimec, Cambra de Comerç de Barcelona i el Col.legi d’Economistes de Catalunya. 

Mitjà col·laborador: El Periódico