S’inicien les màster-classes de música catalana de la mà dels millors referents musicals

  • Jordi Masó, Carles Trepat, Gerard Claret, Salvador Brotons i Marta Mathéu seran els encarregats d’impartir les classes magistrals sobre piano, guitarra, corda, vent i cant.
  • Les classes magistrals, adreçades als estudiants dels conservatoris de Grau Professional de Catalunya, es faran als conservatoris de Granollers, Lleida, Vila-Seca, Tarragona i Sabadell, són una activitat complementària del Premi BBVA de Música al Talent Individual.
  • Les sessions, que tindran lloc els mesos de febrer i març, estan coorganitzades per l’Associació de Conservatoris de Catalunya, la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA CX.

 

L’Associació de Conservatoris de Catalunya  (ACCat), la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA CX coorganitzen un cicle de màster-classes adreçades als alumnes dels conservatoris de Grau Professional de Catalunya. Aquesta iniciativa neix com a activitat complementària del Premi BBVA de Música al Talent Individual, que té com a objectiu potenciar la formació musical dels estudiants de grau professional que cursen estudis reglats als Conservatoris Professionals, Centres Autoritzats de Grau Professional i Centres Integrats de Catalunya, i ajudar-los en la seva projecció professional.

Les classes que es portaran a terme arreu de Catalunya, en concret a Granollers, Lleida, Vila-seca, Tarragona i Sabadell, comptarà amb la participació activa d’un màxim 15 estudiants, candidats al Premi BBVA de Música al Talent Individual, així com una conferència temàtica associada a la modalitat musical que es treballi a cada sessió oberta al públic.

Aquestes jornades compten amb la col·laboració dels conservatoris de Granollers, Lleida, Vila-seca, Tarragona i Sabadell.

La primera d’elles, s’engega el proper dissabte 4 de febrer al Conservatori de Granollers amb en Jordi Masó com a professor de piano. La xerrada versarà sobre “Els tresors ocults del piano català”.

El guitarrista Carles Trepat serà l’encarregat d’aprofundir en aquest instrument, el dia 11 de febrer al Conservatori de Lleida. La xerrada posterior abordarà la figura el guitarrista Emili Pujol.

El Conservatori de Vila-Seca acollirà el dia 18 de febrer en Gerard Claret qui treballarà la corda. La conferència abordarà “La versatilitat de les cordes a Catalunya”.

El dia 4 de març serà el torn de Salvador Brotons amb la part de vent, al Conservatori de Tarragona. La xerrada ens acostarà a la figura de Manel Oltra.  

L’Escola Municipal de Música i Conservatori Professional de Sabadell serà l’escenari per la darrera màster-classe, el dissabte 18 de març, a càrrec de la soprano Marta Mathéu on el tema serà el cant, i on la xerrada final treballarà “El noucentisme i el cant”.

 

Imparteixen les màster-classes grans referents catalans de la música

Jordi Masó, professor de piano

Nascut a Granollers, es va formar al Conservatori d’aquesta ciutat amb Josep Mª Roger, posteriorment amb Albert Attenelle a l´Escola de Música de Barcelona i amb Christopher Elton i Nelly Akopian a la Royal Academy of Music de Londres, on va graduar-se amb la màxima distinció l´any 1992.

Ha guanyat primers premis en nombrosos concursos nacionals i internacionals. Ha tocat en els principals auditoris i festivals d´Espanya i en la majoria de països europeus tan en recitals de piano com formant part de grups de música de cambra. També actua sovint com a solista amb les principals orquestres del país.

Qualificat pel prestigiós crític nordamericà Harold C. Schomberg com a “un pianista sòlid i intel·ligent”, el repertori de Jordi Masó inclou música de totes les èpoques, amb una especial dedicació a la música del segle XX, havent estrenat moltes obres d’importants compositors actuals. Ha realitzat més de quaranta gravacions discogràfiques -unànimement elogiades per la crítica internacional- entre les quals cal destacar quatre discs amb les obres completes per a piano de Frederic Mompou pel segell Naxos -que ha venut més de 50.000 còpies en tot el món-, les integrals pianístiques de Robert Gerhard, Joaquim Homs, José Antonio Donostia i Benet Casablancas per la discogràfica Naxos/Marco Polo i les obres completes per a piano de Ricard Lamote de Grignon i de Joan Massià per Anacrusi. Actualment està enregistrant la integral de Joaquín Turina i la de Xavier Montsalvatge per a Naxos. També ha gravat per ASV, Stradivarius, Columna Música, entre altres.

És professor de piano al Conservatori de Granollers i a l’Esmuc (Escola Superior de Música de Catalunya), i des de 1996 és membre del grup Barcelona 216 dedicat a la difusió de la música contemporània.

L’any 2008 va ser guardonat amb el Associated Royal Academy of Music (ARAM) a Londres, distinció que atorga aquesta institució als seus ex alumnes més destacats.

Marta Mathéu, soprano

Nascuda a Tarragona, ingressà al Conservatori Professional de la seva ciutat, on cursà les especialitats de piano, orgue i cant, tot obtenint-hi les màximes qualificacions. Cursà el grau superior de cant amb la catedràtica A. L. Chova al Conservatori Superior de Música de València, que va finalitzar amb matrícula d’honor. Ha rebut consells de M. Caballé, H. Obraztsova, I. Penagos, N. Miricioiu, R. Expert, M. Zanetti i W. Rieger, entre d’altres. Ha cantat en importants sales de concerts i teatres d’Europa i Amèrica, dirigida per directors com J. Savall, F. Biondi, E. Onofri, R. King, H. Niquet, M. Hasselböck, V. Pablo Pérez, J. Pons, A. Ros Marbà, M. Corboz, Sir N. Marriner, C. Rizzi, I. Bolton, G. Neuhold, C. Scaglione i també en formacions de cambra i amb solistes com R. Vignoles, A. Guinovart i Trio Jess, entre d’altres. Gràcies a la versatilitat de la seva veu, té a l’abast obres que abracen des del Barroc fins a la música contemporània, la qual cosa li ha permès estrenar òperes de J. Rodríguez-Picó, A. García Abril o A. Gaos. Atreta també per la vessant d’actriu, ha participat en diferents espectacles teatrals sota la direcció d’O. Grau, F. Madico, X. Albertí…

Ha estat mereixedora de premis en concursos i festivals d’àmbit internacional, tot destacant-hi el segon premi en el Concurso Permanente de JJMM, el premi del públic en el Concurs M. Caballé i el segon premi, el premi Mozart, el premi al millor cantant espanyol i el premi del públic en el Concurs de Cant Francesc Viñas. L’any 2011 l’Ajuntament de Tarragona li va atorgar el Diploma al Mèrit Cultural, per la seva trajectòria internacional i la tasca d’ambaixadora de la ciutat.

Té enregistraments discogràfics per als segells Klassicat, Brilliant, Naxos i Opus Arte.

Gerard Claret, violinista

Neix a Andorra el 1951. Des de l’inici de la seva activitat professional, fa més de quaranta anys, s’ha donat a conèixer per la seva doble faceta d’intèrpret i pedagog.

Guanyador del concurs Tenuto de la Ràdio i Televisió Belga, medalla del Concurs internacional Maria Canals de Barcelona, ha actuat amb orquestres d’Espanya, França, Bèlgica, Holanda, Itàlia, l’ex-Txecoslovàquia, Turquia, Rússia i el Japó. Ha estat dirigit, entre d’altres, per Antoni Ros Marbà, Edmon Colomer, Josep Pons, Jacques Mercier, Rodolf Barshai, Peter Maag, Veronika Dudarova, Yehudi Menuhin, Sergio Comissiona, Ignacio Yepes i Marzio Conti.

Ha enregistrat obres de Bach per a violí.

És fundador de l’Escola de Música de Barcelona, del Curs internacional de música de Vic i del Trio de Barcelona, amb qui té enregistrades obres de Beethoven, Mendelssohn i Dvorák. De l’any 2000 al 2005 fou director de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

És director artístic, des de la seva creació, del Festival internacional Narciso Yepes a Ordino (Principat d’Andorra).

L’any 1993, emprèn una etapa professional com a concertino director de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA). El setembre del 2000 va fundar la Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca) que, com l’ONCA, depèn de la Fundació ONCA, gestionada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà. Del 2007 al 2012, ha estat tutor de l’àrea de música del Trivium, centre d’arts escèniques de Sant Julià de Lòria.

L’any 1998 li fou atorgada la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.

L’any 2010, és nomenat ambaixador nacional de l’Unicef d’Andorra.

Carles Trepat, guitarrista clàssic 

Nascut l’any 1960 a Lleida, va iniciar els estudis de guitarra als tretze anys amb Jordi Montagut i el 1976 va assistir a l’últim curs que va donar Emili Pujol a Cervera, qui al seu torn va ser alumne de Francesc Tàrrega. També va estudiar amb José Tomás, Alberto Ponce (a l’École Normale de Musique de Paris), Eduardo Sainz de la Maça i Rafael Andia.

Ha guanyat premis internacionals, entre els quals destaquen el Premi Tàrrega del Certamen Internacional Francisco Tárrega de Benicásim o el primer premi en la Va edició del Concurs Internacional de Toronto. El juliol de 2014 li va ser concedit el “Premi Honorífic José Tomás” a Petrer, Alacant.  Ha col·laborat com a professor assistent de José Tomás als cursos d’estiu de Dénia i Vila-seca i sol interpretar amb guitarres històriques de lutiers com Antonio Torres, Joséf Pagés, Santos Hernández, Germans Conde o guitarres modernes de José Luis Romanillos o Daniel Bernaert. Normalment utilitza cordes de budell i seda en les seves guitarres històriques. És autor del redescobriment actual de la música de Miguel García -Pare Basilio-, qui fos mestre de Dionisio Aguado García.

Salvador Brotons i Soler, compositor i director d’orquestra català, actualment és el director titular de la Banda Municipal de Barcelona.

Va néixer a Barcelona el 17 de juliol de 1959.

Estudià flauta amb el seu pare, realitzà els estudis musicals al Conservatori de Música de Barcelona i hi aconseguí els títols superiors de flauta, composició i direcció d’orquestra. Els seus mestres foren Antoni Ros-Marbà, Xavier Montsalvatge i Manuel Oltra. Va ser primer flauta de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu (1977-1985) i de l’Orquestra Ciutat de Barcelona (1981-1985).

L’any 1983 va rebre el premi Ciutat de Barcelona per la primera de les seves simfonies. Ha escrit una altra simfonia, Resplendor, un quartet, una sonata per a viola i altres peces de cambra. L’any 1985, una beca Fullbright el va permetre estudiar a la Florida State University, als Estats Units, on es va doctorar en música. El 1987 fou nomenat director de l’orquestra de la universitat de Portland, als Estats Units, on residí fins al 1997.

Ha estat assistent de l’orquestra simfònica de la Florida State University (1986-87), director titular de l’Oregon Sinfonietta (1990-93) i de la Mittleman Jewish Community Orchestra (1989-91), i de l’orquestra de la Portland State University (1987-1997), universitat on també va ensenyar contrapunt, direcció d’orquestra, literatura, i història de la música.

Des de l’any 1991 als EUA és el director titular de la Vancouver Symphony Orchestra (Estat de Washington) al front de la qual ha estat distingit amb el premi “Arts Council” atorgat pel Clark County i la ciutat de Vancouver. En el nostre país ha estat el director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès (1998-2002) i de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears (1998-2001). També exerceix de professor de direcció d’orquestra i composició a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

 

Premi BBVA de Música al Talent Individual 2017

El Premi BBVA de Música al Talent Individual, que al 2017 celebrarà la segona edició, té com a objectiu potenciar la formació musical dels estudiants i ajudar-los en la seva projecció professional, i està dirigit a estudiants de grau professional que cursen estudis reglats als Conservatoris Professionals, Centres Autoritzats de Grau Professional i Centres Integrats de Catalunya.

Dins d’aquesta modalitat hi ha tres categories:

  • Categoria Aleví: per a estudiants fins a 14 anys (16 anys per l’especialitat de cant)
  • Categoria Júnior: per a estudiants entre 15 i 16 anys (18 anys per l’especialitat de cant)
  • Categoria Jove: per a estudiants entre 17 i 19 anys (21 anys per l’especialitat de cant)

Enguany, les proves tindran lloc el 6 i 7 de maig al Conservatori de Vic, i la gala de lliurament de premis es celebrarà el 7 de maig.

El Premi BBVA de Música al Talent Individual forma part del conjunt de 8 Premis que la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb BBVA CX, convoca en temàtiques tan diverses com la literatura, el dibuix i la pintura, el circ, el cinema de muntanya i el teatre amb l’objectiu d’ajudar en la difusió i projecció dels professionals i estendre la cultura arreu de Catalunya.

 

Sobre la Fundació Antigues Caixes Catalanes

La majoria d’accions culturals i socials que porta a terme la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC), continuadora de les obres socials de les antigues Caixes de Manlleu, Sabadell i Terrassa a Catalunya, es realitzen en col·laboració amb el BBVA CX.

Entre els seus objectius està realitzar iniciatives socials i culturals dirigides a promoure el progrés humà, educatiu i cultural, tot suscitant una consciència ciutadana, participativa, compartida i responsable que impliqui persones i institucions.

Actualment difon la cultura a tot el territori i ajuda a la difusió dels professionals que treballen en àmbits tan diversos com la música, la pintura, la literatura, el teatre o el circ. BBVA CX comparteix aquests mateixos objectius i manté un acord de col•laboració amb la  FACC per fer-los possibles.

 

Sobre l’Associació de Conservatoris de Catalunya

L’Associació de Conservatoris de Catalunya (ACCat) agrupa els Conservatoris i Centres Professionals de Música de Catalunya. Són els únics centres educatius  que  preparen els estudiants de música mitjançant uns estudis reglats  per a l’accés als ensenyaments superiors, i  també els únics centres de Catalunya que poden atorgar el Títol Professional de Música.

Aquests centres, que compten amb grans professionals del món musical i pedagògic, imparteixen una formació de qualitat. El resultat d’aquestes fàbriques de talent es pot visualitzar als pòdiums de concursos nacionals i internacionals, a les plantilles d’orquestres d’arreu i amb la projecció internacional de grans músics catalans, tots ells forjats als centres de grau professionals que integren l’Associació de Conservatoris de Catalunya.

Actualment Catalunya té 22 Conservatoris i Centres Professionals, tots ells membres de l’Associació Catalana de Conservatoris de Catalunya, que tenen una estreta relació amb les escoles de música de Catalunya i amb els centres superiors de música, així com amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.