Entrevistem a Trio Da Vinci, guanyador del 14è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra

El Trio Da Vinci, format per la Maria, la Marion i l’Àlex, es va crear l’any 2018 per la complicitat sorgida tant a nivell musical com personal dels seus components, i la passió per la música de cambra, per poder aprofundir en el repertori de trio amb piano, un dels repertoris més rics i prolífics de la història de la música de cambra.

L’any 2021 va ser guardonat amb el 14è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra, organitzat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA.

Amb l’ajuda del Premi han actuat al Festival de Torroella de Montgrí i durant els pròxims mesos ho faran al Conservatori Superior de Música del Liceu, a l’Auditori Enric Granados, a la Casa Museu Pau Casals i al Palau de la Música. 

1. Com va sorgir la idea de crear el vostre trio? Per què li vau posar aquest nom?

Havíem anat coincidint per parelles a diferents llocs d’Europa: a la Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid, al Mozarteum de Salzburg, al Festival TIHMS d’Holanda, i en gires de concerts a Espanya. En un moment donat, vam decidir trobar-nos tots tres a Barcelona un cap de setmana per tocar alguns trios i veure com ens sentíem fent música junts. Aquell mateix cap de setmana vam decidir formar el grup i participar a la següent edició del Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra, que se celebrava al cap de 4 mesos.

La decisió del nom, com passa sovint en aquests casos, es va precipitar perquè havíem de donar-ne un per poder participar al concurs. Ens agradava el que representa la figura de Da Vinci, ens agradava com sonava, i era un nom fàcil de dir en les nostres llengües maternes. 

2. Sou un Trio a cavall entre Barcelona i París. Com us organitzeu per poder assajar i anar consolidant el vostre Trio?

Segurament des de fora sembla complicat, però la veritat és que els músics estem molt acostumats a viatjar per treballar, forma part de la feina. És cert que d’entrada és una aposta arriscada, perquè fas una gran inversió, de temps i de diners, sense saber si el projecte acabarà funcionant. En un principi intentàvem quadrar les agendes i reservar uns dies al mes per a assajar a Barcelona, a Salzburg durant el primer any, o a París. Actualment, degut a que cada cop tenim més concerts, són aquests els que en gran part determinen el calendari d’assajos. 

3. Al 2018 vau guanyar el 2n Premi de la 13a edició del Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra i a la 14a edició us vau tornar a presentar i vau aconseguir el 1r Premi. Què ha suposat guanyar aquest Premi? Us ha obert portes?

Sens dubte! El Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra és un dels millors concursos de música de cambra que hi ha a l’Estat espanyol.

El 1er Premi t’ofereix un ajut econòmic important, i et dóna l’oportunitat d’actuar en alguns dels espais més emblemàtics del país, amb la difusió que això comporta. S’ha de tenir en compte que no sempre és fàcil accedir a aquests circuits; segurament, per un trio jove com nosaltres, sense el suport del concurs hagués sigut molt més complicat poder debutar a un festival com el de Torroella, com hem fet aquest agost. Fins i tot el 2on Premi a la 13a edició ens va obrir algunes portes; en aquell moment ningú ens coneixia com a trio, tot just feia 4 mesos que tocàvem junts, i gràcies al Premi, Joventuts Musicals de Catalunya ens va donar l’oportunitat d’oferir alguns concerts que ens van ajudar a créixer com a grup, i a començar a sumar hores d’escenari junts.

4. Malgrat la crisi que hi ha actualment en el sector cultural, creieu que hi ha oportunitats? Com us ha afectat?

Ha sigut un desastre. La situació, i la resposta dels governs. A nivell individual, tots tres hem perdut molts concerts, amb el desgast emocional i el perjudici econòmic que suposa, i ens hem sentit molt desemparats institucionalment. Com a Trio, més enllà dels concerts que no vam poder oferir, els confinament i les restriccions posteriors per viatjar van provocar que estiguéssim pràcticament mig any sense ni tan sols poder assajar. Afortunadament, ara sembla que el sector comença a aixecar el cap de mica en mica. Tant de bo que entre 2022 i 2023 puguem tornar a una situació semblant a la que hi havia abans de la COVID.

5. Quins projectes de futur teniu per a aquest 2021/2022? Com veieu el vostre futur a mig i llarg termini?

Aquest 2021 hem tingut la sort de debutar com a Trio a L’Auditori de Barcelona dins el Festival Emergents, i al Festival Pablo Casals de Prades a França, que és un dels festivals d’estiu més importants que se celebren a Europa. També ens han convidat a oferir un concert en directe als estudis de France Musique (Radio France) a París, i el proper octubre debutarem a la Sala Cu Orga de Chisinau (Moldàvia). Al 2022, més enllà de les actuacions previstes gràcies al Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra, tenim alguns projectes molt interessants, però no els podem desvetllar encara perquè no estan anunciats oficialment.

De cara al futur, ens encantaria poder seguir treballant, creixent com a intèrprets, i gaudint de la música com fins ara… i el que hagi d’arribar, benvingut sigui!