Entrevistem a The Predictive Company, empresa guardonada amb el 1r Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental (2a edició)

The Predictive Company ha desenvolupat un programari d’eficiència energètica per a edificis, que connecta dades d’un edifici comercial amb altres variables per crear el seu bessó digital i fer una predicció precisa de la seva necessitat energètica, per al funcionament autònom i optimitzat de les màquines de climatització (calefacció, ventilació, aire condicionat).

 

1. En que consisteix el projecte i quins avantatges suposa?

El nostre projecte consisteix a oferir una solució d’eficiència energètica basada en intel·ligència artificial que s’aplica a qualsevol edifici no residencial (oficines, escoles, hospitals, etc.) La solució que proposem es basa en la idea fonamental de passar d’un model de clima reactiu a un predictiu, que tingui en compte el que passarà pròximament per prendre sempre la millor decisió possible.

Aquesta solució permet una gestió autònoma i automatitzada de les maquinàries de ventilació, calefacció i fred perquè facin servir només l’energia que realment es necessita. Gràcies als nostres algoritmes predictius eliminem desaprofitaments d’energia permetent estalvis, i en conseqüència, reducció de les emissions de CO₂. Un altre factor important és que s’allarga la vida útil de la maquinària, ja que es fan servir de forma òptima i es poden detectar alguns errors de les màquines abans que empitjorin i suposin problemes més grans.

A part dels avantatges mencionats, aquest projecte afavoreix a un millor confort per als usuaris dels espais que gestionem (prevenint els pics de temperatura i la variació entre ells) i sobretot, facilita el treball del gestor de l’edifici.

 

2. En quin moment sorgeix la idea de crear una spin-off? Quin era el principal objectiu del projecte?

Tot va començar amb en Luis Romeral, director del centre d’investigació MCIA, d’on neix la nostra tecnologia. Va voler llançar la idea al mercat ja fa 6 anys, però sentia que li faltava un suport a la part comercial i al final el projecte es va quedar en un calaix.

Uns anys després, la spin-off es va crear en el marc del programa The Collider del Mobile World Capital, que justament se centra a crear projectes innovadors d’investigació basats en tecnologia profunda (deep tech) tot unint els creadors d’aquestes, amb gent del món del negoci com el CEO de The Predictive Company, l’Alonzo Romero.

Amb aquesta unió dels dos mons, des de l’inici tots els fundadors vam coincidir en el fet que el que realment ens motivava d’aquest projecte era la possibilitat de poder crear un impacte positiu en la nostra societat i idealment, motivar a d’altres a seguir el mateix exemple.

 

3. Quins són els propers passos per fer el projecte més extensible? Quines són les dificultats i els reptes amb els que us esteu trobant per implementar-lo i que arribi a molts més edificis?

Al ser una petita start-up, la nostra estratègia passa per buscar aliances amb grans ESEs (Empreses de Serveis Energètics) o empreses de serveis integrals, ja que ells busquen la sofisticació que nosaltres els hi podem oferir i per nosaltres seria la manera més ràpida d’accedir a un major nombre d’edificis.

Una dificultat que hem trobat ha sigut la resistència d’alguns facility managers (persones que gestionen els edificis), ja que es senten amenaçats per la nostra tecnologia, tot i que és un suport que els hi facilitarà poder fer millor la seva feina.

Una altra dificultat és el fet que s’entengui bé el que fem. Hi ha altres empreses que parlen de  solucions basades en intel·ligència artificial, però pot haver-hi grans problemes en el terme AI. De fet, ens està passant que integrant la nostra solució en una tecnologia potencialment competidora, li podem arribar a brindar un 15% addicional d’estalvis a l’usuari final.

Finalment, altres dificultats que ens estem trobant són les típiques de qualsevol start-up com la falta de creativitat, el no ser conegut, etc. Tot i això, premis com aquest ens ajuden a mitigar aquest problema.

 

4. Que ha suposat guanyar el 1r Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental?

Estem molt contents amb aquest premi perquè confirma el reconeixement d’experts que veuen el potencial que té la nostra solució i reconeixen el bon impacte mediambiental que té.

Ens ajuda a sentir-nos recolzats en aquest camí a resoldre reptes mediambientals que de totes formes, no podem fer-ho sols, sinó que tots hem de fer la nostra aportació per aconseguir-ho.

A més, l’aportació econòmica és important en una start-up, especialment en les seves fases inicials. És per això que també agraïm a aquest tipus de premis que vinguin acompanyats d’un incentiu en aquest sentit.

 

5.  Que penseu que hauria de saber la societat i el món empresarial per respectar el nostre planeta?

Creiem que la fase de coneixement i conscienciació sobre l’emergència climàtica s’ha superat, i (quasi) ningú discuteix ja les dades alarmants de l’impacte mediambiental que està tenint la nostra societat. Ara falta la part més important, passar a l’acció de manera contundent.

La societat ha de saber que la clau per salvar el nostre planeta està a les nostres mans, en les de tots, i ens hem d’implicar en la mesura que puguem per aportar el nostre granet de sorra. D’altra banda, el món empresarial ha de saber que no només apostar per salvar el planeta et dóna una bona imatge, sinó que realment obre noves portes i oportunitats i que per tant, val la pena apostar per això.