Entrevistem a Joan Morera, president de l’Associació de Conservatoris de Catalunya (ACCat)

Joan Morera

Avui entrevistem a Joan Morera Casablancas, president de l’Associació de Conservatoris de Catalunya, ACCat, entitat coorganitzadora del Premi BBVA de Música al Talent Individual, que atès la situació de Covid19, s’ha vist ajornat al 2021.  

Violinista i sabadellenc, va ser membre fundador de l’Orquestra Simfònica del Vallès i posteriorment de l’Orquestra de Cambra Gonçal Comellas. Ha estat professor de violí del Conservatori «Maestro Justo» d’Igualada i des del 1999 professor de violí al Conservatori de Sabadell. Actualment, dirigeix el Conservatori Professional i Escola Municipal de Música de Sabadell.

 

  1. Els 28 Conservatoris i Centres Professionals de Música són centres educatius que preparen els estudiants de música mitjançat uns estudis reglats  per a l’accés als ensenyaments superiors.

Com s’ha viscut la situació del Covid19 des dels Conservatoris?

Des del moment en què vam haver de clausurar els centres, tant les escoles de música com els conservatoris vàrem preparar un pla de seguiment i atenció a l’alumnat. No ens imaginàvem, però, que duraria tantes setmanes i que hauríem d’acabar el curs de manera virtual. A la setmana tots els professors ja teníem instruccions per atendre als alumnes de diferents maneres segons l’especialitat musical: classes online, treball a partir de vídeos, aplicacions informàtiques d’educació musical, i altres. El treball en equip ha estat fonamental per compartir i aprendre entre tots, malgrat no veure’ns, hem estat més connectats que mai.

 

  1. S’han pogut fer els exàmens finals de preparació per a estudis de conservatori i als estudis superiors?

Dins les indicacions del Departament els centres hem pogut obrir les aules només per els alumnes que havien de fer proves d’accés al Grau Professional i al Grau Superior. Les proves son presencials i per tant necessitàvem veure aquests alumnes en alguna classe, no tant sols per preparar-los sinó també per agafar confiança i seguretat. També els alumnes que acabaven els estudis s’han organitzat algunes audicions sense públic per l’obtenció del títol.

 

  1. Us imaginàveu fent classes virtuals als alumnes? Quina ha estat l’experiència per als professors i per als estudiants (sobretot els més menuts)?

Les tecnologies de la comunicació ja estan entre nosaltres des de fa molt de temps, i de fet ja fa un any que se’n parla de com aplicar la semi presencialitat als estudis de Grau Professional. El què ens ha passat és que per obligada necessitat hem hagut de fer un salt que no prevèiem ni estàvem preparats. De tot això, n’estem segurs que en sortiran propostes que canviaran les metodologies de treball del futur als conservatoris.

El què hem viscut ara ha estat impressionant per la voluntat i dedicació de tots, però improvisat. Els centres hem fet el què hem pogut, no teníem ni formació ni en molts casos, les eines adequades. Hem tingut molta cura amb l’afectació de la bretxa digital i altres dificultats que han sorgit.

Les classes d’instrument online han servit per acompanyar els alumnes, que han millorat i han aconseguit arribar a final de curs. Les dificultats han estat múltiples: qualitat del so, fragilitat de les connexions, desfases de so i moviment, entre d’altres. Tot i això han estat útils i les famílies han estat molt agraïdes.

 

  1. Creus que algunes de les accions que heu fet des dels conservatoris es continuarà fent en el futur i que ha servit per trobar noves maneres de fer formació musical?

La voluntat tant dels centres com del Departament d’Ensenyament és que en un futur es pugui regular uns estudis on cada centre pugui ampliar la seva oferta d’ensenyament a distància en algunes matèries i edats que siguin adequades. La competència digital estarà present en els nostres currículums ben aviat.

 

  1. A dia d’avui, com preveieu que comenci el proper curs acadèmic?

Ara mateix tots els centres estem elaborant un Pla de Contingència preveient que en el proper curs no es puguin tenir els mateixos aforaments a les aules que abans de la crisi del Covid-19 i assegurant un retorn a les aules amb les mesures preventives de seguretat i sense riscos. Tot i això, estem subjectes a la normativa vigent que dictamini tant el Ministeri d’Educació com el Departament d’Educació, i encara no sabem quina serà. Ens preocupa especialment les assignatures de conjunts instrumentals i sobretot vocals. Tots estem tenint problemes per trobar solucions d’espais adequats al distanciament i poder fer els nostres projectes musicals. La música en conjunt és de les millors experiències per els nostres alumnes i no hi volem renunciar.

 

  1. A banda de professor, com a professional de la música i coneixedor del sector de la música de cambra i de les orquestres, com creus que ha afectat aquesta situació als músics que han vist aturades les seves programacions i que ara podran fer-ho però amb uns aforaments més limitats?

El món cultural dels músics es preveu molt difícil. Ja és un sector que no tenia massa suport econòmic. Amb les condicions d’aforament a les sales de concerts veiem molt difícil el sosteniment del sector. Hi ha iniciatives governamentals i privades que estan ajudant al sector, però entrarem en una etapa mai vista de molta vulnerabilitat professional.

 

  1. L’Associació és un dels coorganitzadors del Premi BBVA de Música al Talent Individual, que enguany, les proves no han pogut celebrar-se al Conservatori de Sant Cugat, i que s’ha ajornat al 2021. Penses que premis com aquest ajuden a detectar el talent i motivar els joves perquè continuïn cursant els seus estudis musicals?

El Premi BBVA de Música al Talent Individual és una gran oportunitat per els nostres alumnes de mostrar el seu talent. Estem molt agraïts a la Fundació Antigues Caixes Catalanes i al BBVA d’aquest suport als conservatoris. És una llàstima que aquest any no s’hagi pogut realitzar però sabem que la propera edició serà una retrobada si cal amb més entusiasme i amb molt de talent, coneixedors de la importància de poder compartir la música entre tots.