- L’obra Diré que m’ho he inventat, de Marta Marín-Dòmine, ha estat declarada guanyadora pel jurat del 43è Premi BBVA Sant Joan
- Anna Erra i Solà, presidenta del Parlament de Catalunya, ha lliurat el premi avui, 21 de juny, en un acte celebrat a Sabadell
- La dotació del premi és de 35.000 euros, lliures d’impostos, a banda de drets d’autor
- 97 obres han optat al Premi. L’edició d’enguany, per tercer any consecutiu, sobrepassa la mitjana històrica d’obres presentades
- L’obra guanyadora serà editada per Edicions 62 i es presentarà al setembre, en el marc de La Setmana del Llibre en Català
L’escriptora catalana i canadenca Marta Marín-Dòmine és la guanyadora del 43è Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana amb la novel·la Diré que m’ho he inventat.
El Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana està convocat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) amb el suport de BBVA, i manté viva des dels seus inicis la finalitat de fomentar l’escriptura així com la lectura en llengua catalana. El guardó és un dels més ben dotats de les lletres catalanes: 35.000 euros lliures d’impostos, a banda dels drets d’autor. Edicions 62 es fa càrrec de l’edició comercial de l’obra guanyadora.
La nòmina d’escriptors que l’han guanyat és una prova del paper que ha jugat el guardó en la literatura catalana moderna i de la influència que ha tingut en la projecció d’autors que, de vegades amb una trajectòria incipient, han vist consolidada la seva posició a través del premi.
Aquest premi forma part del conjunt de guardons culturals que la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA, convoca en àmbits tan diversos com el dibuix, la música, el teatre, el cinema de muntanya i l’associacionisme, amb l’objectiu d’ajudar en la difusió i projecció dels professionals i estendre la cultura arreu de Catalunya.
Acte d’atorgament al Saló Modernista de la Fundació 1859 Caixa Sabadell
El 43è Premi BBVA Sant Joan s’ha lliurat avui, dimecres 21 de juny, a la tarda, a Marta Marín-Dòmine en un acte presidit per la presidenta del Parlament de Catalunya, Anna Ma Erra i Solà.
L’acte ha tingut lloc al Saló Modernista de la Fundació 1859 Caixa Sabadell.
També han intervingut el regidor de cultura l’Ajuntament de Sabadell, Carles de la Rosa, el director territorial de BBVA a Catalunya, José Ballester, el president de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, Jaume Ribera i el president de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, Josep Maria Manyosa.
Durant l’esdeveniment, la periodista Glòria Serra ha conversat amb la guanyadora sobre la seva obra, al fil d’una lectura de fragments de la mateixa a càrrec de l’actriu Mercè Pons i cançons interpretades per Lu Rois, cantant i músic.
Segons Jaume Ribera, president de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, “quan parlem del Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana, parlem de fomentar una escriptura en llengua catalana de qualitat, però també d’ajudar a joves talents perquè es consolidin i siguin reconeguts com a escriptors i escriptores de prestigi. Després de 43 edicions, pensem que cal continuar treballant en aquest sentit, fent accions perquè cada cop es llegeixi i s’escrigui més en català”.
José Ballester, director territorial de BBVA a Catalunya ha explicat que “donar suport a la cultura i el talent ens enfoca a la societat del futur, on cadascú de nosaltres, empreses, individus i administració, ens sentim compromesos a treballar per mantenir, estimular i enfortir la cultura com el que és: el bé més preuat d’una societat“.
97 originals i 6 finalistes
Marta Marín-Dòmine ha optat al 43è Premi BBVA Sant Joan sota el pseudònim Fran Levy i títol Nepenthe, l’oblit .
El jurat l’ha declarat guanyadora per majoria entre les 97 obres que hi optaven enguany “per la manera brillant i punyent de tractar les relacions mare-filla, defugint els tòpics del gènere a través de la complexitat dels personatges i la solidesa estructural de la novel·la, i pel seu estil i alta qualitat literària, amb una prosa lírica que aconsegueix embolcallar el lector”, que, oberta la plica, corresponia a l’autora Marta Marín-Dòmine.
Dels 97 originals rebuts, les novel·les són el gènere majoritari entre les obres rebudes a concurs (76), seguides dels reculls de narracions (11), memòries i biografies (3), dietaris (2) i llibres de viatges (2).
64 procedeixen de la demarcació de Barcelona, 5 de Girona, 5 de Tarragona, 7 de Lleida, 11 de la comunitat valenciana, 4 de les Illes Balears i 1 de França.
D’entre les 97 obres que s’han rebut, 6 finalistes van passar a les darreres deliberacions del jurat:
- La vida per dins, d’Anna Uxenar (pseudònim)
- Diari de campanya, de Clara B. Rovira (pseudònim)
- Al peu d’una paret sense porta. Diari (2019-2022), de Ramon Nadal (pseudònim)
- Nepenthe, l’oblit, de Fran Levy (pseudònim)
- Riu de safirs, de Queens Wilcox (pseudònim)
- La nissaga de l’Ossa, d’Anna Rimbau (pseudònim)
Per tercer any consecutiu l’edició del Premi BBVA Sant Joan ha sobrepassat la mitjana històrica d’obres presentades al Premi.
35.000 euros de dotació i un jurat independent
L’autor/a de l’obra guanyadora rebrà els 35.000 euros de la seva dotació, lliures d’impostos, a banda dels drets d’autor de l’edició comercial, a càrrec d’Edicions 62.
Aquest fet fa que el Premi BBVA Sant Joan sigui un dels més ben dotats de les lletres catalanes.
El Jurat està constituït per cinc membres de reconegut prestigi vinculats a l’àmbit de les lletres catalanes, sense cap supeditació editorial, i que actua valorant la qualitat literària i la varietat de registres. El jurat ha estat format per Carme Riera, Najat El Hachmi, Valèria Gaillard, Francesc Serés i Roser Caminals, i com a secretari, sense vot, Joan Carles Sunyer, director de la Fundació 1859 Caixa Sabadell.
El veredicte del guardó s’ha fet públic aquest dimecres 21 de juny de 2023, en un acte al Saló Modernista de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, i sota la presidència de la M. Honerable Anna Erra i Solà, presidenta del Parlament de Catalunya. L’obra guardonada, un cop editada, es presentarà a La Setmana del Llibre en Català.
Marta Marín-Dòmine, escriptora catalana i canadenca
Escriptora catalana i canadenca, ha estat professora a la Universitat Autònoma de Barcelona i a la Wilfrid Laurier University de Canadà on ha dirigit el Center for Memory and Testimony Studies.
La seva investigació i creació literària giren al voltant dels exilis i la memòria, les herències i l’oblit. Ha realitzat els documentals The Vengeance of the Apple. Argentinians in Toronto (2010) i Mémoire Juive du Quartier Marolles-Midi, 1930 a 1942 (2012).
Ha escrit el guió del vídeo Refugi amb imatges de Carla Simón, per a la sèrie Un vocabulari per al futur, comissionada pel CCCB (2020) i va col·laborar com a autora al Decameró que va obrir la temporada 2021-22 del Teatre Nacional de Catalunya.
L’any 2017 va realitzar la instal·lació audiovisual Je vous offre las oiseaux / Us ofereixo els ocells, en homenatge a les víctimes de l’Holocaust. El 2019 va publicar Fugir era el més bell que teníem, que va rebre el premi Ciutat de Barcelona d’assaig 2019, el premi Joaquim Amat-Piniella 2019, i premi Serra d’Or de novel·la 2020, i recentment, Ellas, un comentari sobre la condició amorosa femenina a través del teatre del Segle d’Or.
Actualment dirigeix el Born Centre de Cultura i Memòria, a Barcelona.
Sobre Diré que m’ho he inventat
Quina filla gosa parlar clarament de la mare?
Cal recórrer a la literatura per fer-ho, posar en dubte la realitat, i si cal inventar, per trobar el camí de les paraules:
El que podria haver estat un dels dies més feliços de la vida de la Marina, el dia del naixement de la seva única filla, va ser l’inici d’una relació tensa i ambigua, gens exemplar. Unides per un vincle atàvic de pertinença i alhora terriblement distants, mare i filla no es van arribar a entendre mai.
Però, una filla es pot sostreure de ser filla per més que la mare s’hagi mort fa anys? Arran de la tornada a la ciutat i al pis on va viure amb la mare, la filla intenta encaixar les peces del trencaclosques per mirar de reconstruir retalls de la vida de la Marina i de les circumstàncies que la van modelar.
Unes poques fotografies preses durant anys, alguns objectes, i sobretot la seva experiència com a filla, amb un eixam de dubtes i sentiments contraposats, són els materials a partir dels quals emergeix la figura d’una dona solitària, filla d’immigrants francesos, lluminosa i avançada al seu temps; una mare vital i depressiva, a voltes seductora i a voltes cruel. S’estimaven? S’haurien preferit mortes?
En el transcurs d’aquesta recerca, i amb el desig, també, que l’escriptura actuï d’elixir de l’oblit -oblidar l’amor dubtós, la violència, la fragilitat d’una mare absent, ella també abusada per la història-, Marta Marín-Dòmine, la mala filla, desafia els codis imposats a un amor, el de mares i filles, que s’ha pretès des de sempre inqüestionable. El resultat: una història íntima i alhora universal, una lúcida reflexió sobre qui som, què ens conforma i què transmetem i sobre els límits i la “veritat” de l’escriptura i un magnífic relat, ambiciós, sensible i colpidor.
Un premi independent amb 43 anys d’història
El 2023 el Premi BBVA Sant Joan ha arribat a la 43a edició. El guardó va ser creat per l’Obra Social de Caixa Sabadell al 1981, en un moment en què la literatura catalana vivia una empenta renovada pels nous temps històrics. En els darrers anys la Fundació Antigues Caixes Catalanes convoca el premi, mantenint viva la finalitat que l’inspirà: fomentar l’escriptura i la lectura en català.
El guardó és un dels pocs de la seva categoria i dotació que admet obres de les diferents modalitats de prosa literària (novel·la, narració, relat de viatges, memòries, biografia, diari, etc.), inèdites i escrites en llengua catalana, independentment de quina sigui la nacionalitat o residència de l’autor.
Amb l’objectiu de divulgar la literatura en català i fomentar la lectura arreu de Catalunya, la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA participen a les activitats que anualment s’organitzen dins de La Setmana del Llibre en Català, on es presenta l’obra guanyadora del Premi BBVA Sant Joan.
Historial del Premi BBVA Sant Joan
1981 ADÉU, TURONS, ADÉU Antoni-Lluc Ferrer
1982 UN FEBRER A LA PELL Margarida Aritzeta
1983 PAÍS D’ITÀLIA Vicenç Villatoro
1984 ELS RIUS DE BABILÒNIA Gabriel Janer Manila
1985 LA TORRE BERNADOT Antoni Turull
1986 ELS HEREUS DE LA TERRA Manuel Bofarull
1987 No adjudicat
1988 LES NITS PERFUMADES Manuel Joan i Arinyó
1989 L’ESTUARI Miquel Bauçà
1990 ENTERRAMENTS LLEUGERS Olga Xirinacs
1991 No adjudicat
1992 MAL CAMÍ I BON SENYOR Pau Faner
1993 MÀRMARA Maria de la Pau Janer
1994 PEL BELL NORD GLAÇAT Oriol Pi de Cabanyes
1995 DE L’ART I DE L’ARTISTA.
DIETARI (1982-1991) Jaume Pla
1996 SEDUCCIONS DE MARRÀQUEIX Josep Piera
1997 TESTA DE VELL EN BRONZE Ramon Folch
1998 AL MIG DEL CAMÍ Antoni Dalmases
1999 LA MÀ DEL JARDINER Antoni Vidal Ferrando
2000 ANJUB Andreu Carranza
2001 RETRAT DE FAMÍLIA SOBRE
FONS DE TRÈVOLS Lluís Barbé
2002 No adjudicat
2003 LA FELICITAT NO ÉS COMPLETA Vicenç Pagès
2004 RODALIES Toni Sala
2005 EL SALVATGE DELS PIRINEUS Pep Coll
2006 LA GRAN RUTINA Valentí Puig
2007 No adjudicat
2008 CADA CASTELL I TOTES LES OMBRES Baltasar Porcel
2009 LA NIT DE LES PAPALLONES Jordi Coca
2010 LES TERRES PROMESES Joan Barril
2011 CABARET POMPEYA Andreu Martín
2012 PURA SANG Ada Castells
2013 LES LLAVORS DEL SILENCI Àlvar Caixal
2014 HOTEL INDIRA Melcior Comes
2015 LA FILLA ESTRANGERA Najat El Hachmi
2016 LES DARRERES PARAULES Carme Riera
2017 LA CASA DE LA FRONTERA Rafael Vallbona
2018 EL FIL INVISIBLE Gemma Lienas
2019 No adjudicat
2020 ABANS DE LES CINC SOM A CASA Albert Forns
2021 GARBO PARLA Roser Caminals
2022 No adjudicat
Contactes de premsa (aclariments i concertar entrevistes amb la guanyadora):
Responsable de comunicació Grup 62
Xavier Gafarot xgafarot@grup62.com 934928654
Comunicació FACC
comunicacio@fcaixescatalanes.cat 669888316
Convoca i organitza: Fundació Antigues Caixes Catalanes
Amb el suport de: BBVA
Col.laboren: Fundació 1859 Caixa Sabadell i Edicions 62