Entrevista als fundadors de Vytrus Biotech i Fiplanet, primer i segon Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental

Albert Jané i Òscar Expósito, científics i fundadors de VYTRUS a la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona.

 

L’empresa Vytrus Biotech va començar a caminar al 2009. Ja al 2011 obté les primeres inversions i al 2013 inicia la internacionalització. No ha parat de créixer i consolidar-se i tot gràcies a la innovadora plataforma tecnològica que permet cultivar les cèl·lules mare vegetals i obtenir ingredients actius d’alt valor afegit a escala industrial pel sector de la dermocosmètica i la salut. Amb una sola mostra de la planta i a un laboratori, són capaços de produir de manera sostenible i sense perjudicar la natura.

 

Sembla que al mercat els atrau empreses innovadores i amb beneficis ambientals com és el vostre cas…

Cada cop més, els consumidors de cosmètica busquen productes que respectin tant la fisiologia de la pell i el cabell com l’impacte en el medi ambient i la resta de l’ecosistema. Els fabricants i marques cosmètiques ho han albirat i aposten cada cop més per oferir això a un consumidor cada vegada més exigent i més ben informat.

Aquest flux de corrents s’aborda de manera innovadora de la mà de proveïdors biotecnològics com Vytrus. Fa uns anys, la tecnologia de cèl·lules mare vegetals i les seves bondats per al sector cosmètic eren encara un nínxol.

Els nostres productes, a més de ser d’origen vegetal i amb una alta eficàcia, garantitzen el 100% d’origen natural de tot el nostre portafoli gràcies a la ISO 16128 que certifica la naturalitat dels ingredients. El consumidor, gràcies a una bona base informativa, és capaç d’identificar cada cop més aquest tipus de certificacions i fer una lectura objectiva de la qualitat i sostenibilitat dels productes cosmètics.

 

Pels que no som científics, en quins tipus de productes podem trobar aquestes actius naturals, i quins són aquests beneficis ambientals?

Els ingredients que utilitzem són molt versàtils i es poden adaptar a multitud de formulacions cosmètiques, el que permet crear productes amb un ampli rang de d’aplicacions. Aquest rang comprèn productes que van des del tractament de la pell sensible fins a productes per a la cura del cabell o de la barba. Degut a aquesta versatilitat, a la innovació de la tecnologia, la sostenibilitat dels nostres desenvolupaments i a la potent activitat que demostrem en assajos clínics, els nostres actius s’adapten perfectament a clients interessats en ingredients actius basats en la innovació, sostenibilitat, elevada eficàcia i d’origen natural. Aquests pilars fonamentals dels ingredients encaixen perfectament amb les actuals necessitats del mercat.

Aquest fet ens fa atractius per a multitud de companyies, des de grans multinacionals fins a petits projectes, però que comparteixen una visió clara sobre el futur de la cosmètica on la nostra proposta de valor serà clau. Respecte als beneficis ambientals, la nostra tecnologia es disruptiva i s’allunya de l’enfoc clàssic basat en els productes d’origen vegetal. Històricament els ingredients d’origen vegetal requerien del cultiu d’àmplies extensions de terra per obtenir la matèria primera (fulles, fruits, arrels, etc.), consumint en el procés ingents quantitats d’aigua, productes químics per fomentar el creixement i la protecció dels cultius (contra plagues, etc.), i tenint un impacte important sobre paisatges i ecosistemes. Aquesta idiosincràsia fa que l’enfoc clàssic encaixi cada cop menys amb la realitat que ens envolta, fent de la nostra tecnologia la opció de futur.

El cultiu de cèl·lules mare vegetals redueix el consum d’aigua en més d’un 99% per tal d’obtenir la mateixa quantitat de material vegetal. A més, elimina de l’equació la necessitat d’utilització de terres cultivables, el consum de productes químics per a la protecció contra plagues, redueix significativament la petjada de carboni i no té impacte sobre el paisatge o l’ecosistema. Més enllà, permet la producció de matèria vegetal de forma contínua durant tot l’any, sent independent d’estacions, cicles de collita, fases dia-nit, etc., de manera que garanteix el subministrament de producte evitant la necessitat d’exportació de grans quantitats de material vegetal d’altres regions del planeta per suplir els requeriment productius.

 

Què us ha suposat guanyar el 1r Premi BBVA a la Innovació en Sostenibilitat Mediambiental de la tercera edició?

Estem molt contents amb el guardó perquè treballar amb plantes és quelcom difícil. A més, el premi és un reconeixement al fet que la natura és el més sostenible que tenim i encara n’hem d’aprendre molt d’ella. És irrebatible; o som sostenibles o no ho serem, i cal ajudar a promocionar aquest tipus d’iniciatives. El Premi ens està servint per divulgar la nostra activitat, el nostre projecte, i explicar què fem i com ho fem. Els diners els destinarem a continuar donant a conèixer les propietats de les plantes i la natura com a font de sostenibilitat.

 

FITPLANET

 

 

Esterri Peña, enginyer en Energies Renovables i Paula Cerrada, graduada en Administració i Direcció d’Empreses i fundadors de FITPLANET

 

FITPLANET va néixer en plena pandèmia. Junts van crear aquest projecte que combina passió pel planeta, pel mar i pels esports. Avui, més que una marca, és un moviment de roba esportiva sostenible que protegeix la biodiversitat marina. Fabriquen la roba esportiva amb ampolles de plàstic i xarxes de pesca que es troben al mar, i d’aquesta manera, fomenten l’economia circular i l’aprofitament de recursos ja existents. A banda dels beneficis mediambientals, sobretot marins, treballen amb diverses ONG i organitzen tallers d’educació ambiental per a infants i recollides de plàstic a les platges catalanes.

 

Com vau gestar la vostra idea i com la vau fer realitat? Sou un equip molt jove!

Fitplanet va néixer en ple confinament, quan tant la Paula com jo vam tenir molt de temps per madurar la idea i anar avançant passes fins a fer-la realitat. Som persones emprenedores, així que amb més ganes que por ens vam aventurar a emprendre aquest projecte com a eina per canviar la manera de fer les coses, i amb l’objectiu de combatre la contaminació i sobretot de protegir la biodiversitat marina.

El millor de tot és que tothom hi pot participar. Sabem que la base perquè deixin d’existir residus al medi ambient es no consumir-los, per això una de les activitats més fonamentals de Fitplanet és educar mediambientalment a les persones, organitzant recollides de residus amb voluntaris i fent xerrades a les escoles.

Ho vam fer a través de roba esportiva sostenible ja que la indústria tèxtil és actualment la segona indústria més contaminant del planeta, per la qual cosa hi ha molt marge de millora en aquest sector. Tant la Paula com jo som uns grans amants dels esports a l’aire lliure i dels animals marins, així que des del començament vam voler que el fet de fabricar la nostra roba estigués retirant residus directament del mar i a més destinar un 10% de cada venda a diverses ONG marines que protegeixen aquests animals tant afectats pels nostres residus.

 

On podem trobar la vostra roba esportiva? Té un cost molt més elevat que la resta de roba del mercat?

Podeu trobar la nostra roba a la nostra web www.fitplanetco.com i des de fa 3 mesos també a qualsevol dels 42 centres de ioga, pilates, crossfit i gimnasos d’arreu d’Espanya.

Un conjunt esportiu nostre és aproximadament uns 2€ més car que un conjunt esportiu de la qualitat equivalent d’una marca convencional. Fins i tot, marques molt conegudes tenen preus més elevats que nosaltres només pel fet de que tenen un marge gegant. Nosaltres vam decidir ajustar el marge al màxim perquè el preu no fos un element decisiu a l’hora de comprar roba esportiva sostenible.

 

Us esperàveu rebre el premi? Quins són els propers reptes de Fitplanet?

La Paula és molt optimista i em deia que sí, que rebríem el premi, però jo no em volia fer il·lusions ja que sabia que hi hauria empreses més consolidades, innovadores i sostenibles. Rebre el premi va ser una confirmació que estem anant pel bon camí i una gran motivació per a continuar creixent i fer arribar aquest projecte a més persones. Créixer és l’única manera d’aconseguir un impacte positiu cada vegada més gran i aquest premi és clarament un pas endavant.

 

Algun missatge per als lectors…

Els nostres hàbits de consum marquen la diferència entre un futur sostenible o un futur inexistent. Som més de 7.000.000.000 de persones al planeta i cada acció que fem s’ha de multiplicar per aquest número per donar-nos compte que un petit canvi és molt significant.

Vestir-nos i fer esport és una cosa que fem a diari, així que val la pena aturar-se a pensar un moment a l’hora de comprar i fer-ho d’acord als nostres valors.

Una compra s’ha de pensar com a una inversió, quin tipus d’empreses i valors volem finançar amb els nostres