El Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló recupera la presencialitat i aposta per mantenir el format digital en una edició dedicada a l’Antàrtida

El 39è certamen se celebrarà del 12 al 21 de novembre a Torelló amb la projecció d’una cinquantena de films que també es podran tornar a veure a través d’una plataforma en línia.

El Festival internacional ha rebut 127 pel·lícules i es recupera de l’impacte de la Covid-19 situant aquesta edició entre les més participatives de la seva història.

Tornen les activitats paral·leles: exposicions, conferències, presentacions i la tercera edició del Torelló Mountain Wines amb més de vint cellers i dos tastos guiats.

El Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló torna del 12 al 21 de novembre en format híbrid: les 47 produccions que opten a endur-se la 39a Flor de Neu d’Or es tornaran a projectar a la gran pantalla del teatre Cirvianum, però després d’una edició marcada per les restriccions de la pandèmia, el certamen repeteix l’aposta digital per gaudir de totes les pel·lícules des del sofà de casa. La Fundació del Festival, la Fundació d’Antigues Caixes Catalanes i BBVA tornen a unir esforços després d’un any excepcional.

Fins a principis del segle XX, l’Antàrtida era un repte per explorar i avui ja ha esdevingut un termòmetre per mesurar el canvi climàtic. En un any en què l’ONU ha llençat una advertència d’impacte mundial, el continent més austral de la Terra serà l’eix vertebrador de la 39a edició. L’espectacle inaugural dedicat a aquesta zona del planeta donarà el tret de sortida a deu dies de projeccions: tot i la pandèmia, el nombre de pel·lícules inscrites se situa entre els millors de la història i destaca el rècord de films que posen l’accent en l’etnografia i la cultura de muntanya, una de les apostes de l’organització del Festival.

EL CINEMA DE MUNTANYA ES RECUPERA DE LA PANDÈMIA

L’organització del Festival ha rebut un total de 127 pel·lícules per formar part de la secció competitiva de la 39a edició. Aquestes xifres demostren que el cinema de muntanya ha superat l’impacte de la Covid-19: es tracta del cinquè millor registre d’inscripció de la història del certamen i, de fet, supera la xifra de la darrera edició.

Enguany, les pel·lícules inscrites provenen de 29 països diferents. Nacionalitats molt diverses, entre les quals en destaquen de molt poc habituals com ara Kurdistan, Geòrgia o Tuníssia. 

JOAN SALARICH, DIRECTOR DEL FESTIVAL: La qualitat de les pel·lícules d’aquest Festival és de les millors de la història. En nombre de films inscrits, la pandèmia ha provocat una davallada en els dos últims Festivals, però la xifra de la 39a edició demostra que el cinema de muntanya s’està recuperant amb bona salut”.

De totes les pel·lícules rebudes, l’equip del Festival n’ha fet una preselecció. 47 films de 17 països diferents formaran part de la secció competitiva del 39è Festival. Es podran veure del 12 al 21 de novembre: es recuperen els espais de projecció habituals –el teatre Cirvianum i el cinema El Casal de Torelló– o bé des de casa, a través de la plataforma digital online.torellomountainfilm.cat.

D’aquesta cinquantena de films que optaran a endur-se el gran premi, la Flor de Neu d’Or, França recupera la tradició en cinema de muntanya després d’uns anys d’estancament. És el país que en té més a competició (13), però també destaca (en nombre) Itàlia, Espanya (5) o Estats Units i Gran Bretanya.

Per a la directora de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, BELÉN LATORRE, “donar suport un any més al Festival després del que hem viscut amb la pandèmia i el que ha suposat per la cultura, era del tot necessari. Ens fa il·lusió tornar a ser-hi i veure que la qualitat i l’impacte del Festival se supera any rere any”.

Per VÍCTOR BLASCO, director de la Zona Osona de BBVA, “la nostra voluntat com a banc és implicar-nos als territoris on treballem, no només a través de la nostra activitat principal, la financera. A més, volem fer costat i formar part de la vida cultural i social dels pobles i ciutats on estem ubicats”.

ESTRENES INTERNACIONALS

Diversos realitzadors han tornat a escollir el Festival de Torelló per estrenar les seves darreres pel·lícules. És el cas d’Aouk, la voce dell’eclisse, el muntatge que signa l’italià Tommaso Biondi i que es projectarà per primer cop a escala mundial, dimecres 17 de novembre al teatre Cirvianum. Les produccions In the theatre of the Gods (Nova Zelanda), Rio by unique sights (Brasil), Sueños de altura (Mèxic) i The icefall doctor (Estats Units) també s’estrenaran a Europa durant la setmana del Festival. 

La bona evolució de la pandèmia permetrà reprendre un dels clàssics del certamen: la visita de directors, productors i protagonistes per presentar els seus muntatges i compartir amb els espectadors les seves vivències; en una edició especialment marcada pels condicionants sanitaris a l’hora de rodar-les. En les properes setmanes, l’equip del Festival confirmarà els noms dels convidats i els dies que vindran.

EN CLAU CATALANA

Tres pel·lícules de les 47 que opten a endur-se la Flor de Neu d’Or porten segell català: Vanesa Freixa i Pepe Camps signen el documental El no a l’os. Durant 78 minuts travessen la frontera per recollir els punts de vista que separen Espanya i França sobre la controvertida reintroducció de l’ós bru al Pirineu. 

D’altra banda, el fotògraf i realitzador Álvaro Sanz porta a Torelló la pel·lícula La cumbre es el camino. Tres joves de 20 anys amb discapacitat intel·lectual (Alejandro Martínez, Jesús Bermúdez i José Urbano Aparicio) protagonitzen una història de superació: fer el trekking de l’Everest. Dotze dies d’expedició, cent quilòmetres de recorregut i grans desnivells a cinc mil metres d’alçària i a vint graus sota zero. 

Per últim, el reconegut escalador barceloní Toni Arbonès ha obert i apadrinat múltiples vies a Catalunya. A través del curtmetratge Fire in the fingers ensenya una de les zones d’escalada a casa nostra més conegudes del món: Siurana. El documental el dirigeixen els britànics Duncan Martin, Alex Levin i Simon Blair.