Joan Roura, director del Premi BBVA de Teatre

Avui entrevistem a Joan Roura, director del Premi BBVA de Teatre des de l’any 2003, un premi que s’adreça a companyies de teatre i que serveix de plataforma de suport a la creació i difusió del teatre professional.

Actualment, el Premi està convocat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA, i compta amb la implicació de la Fundació Antiga Caixa Manlleu, l’Associació de Professionals de la Interpretació i la Direcció de Catalunya, i la col·laboració de L’Atlàntida Centre d’Arts Escèniques d’Osona, equipament que acull l’acte de lliurament de premis.

Les companyies poden presentar les seves obres fins l’11 d’abril a través del web de la Fundació.

 

“Encara estem lluny que el país consideri les arts escèniques com una indústria i que es prengui seriosament la necessitat de la cultura per a la societat”


 

Com van ser els teus orígens com a director del Premi ara fa 22 anys?

Només s’havien celebrat dues edicions i, per tant, era un projecte per consolidar. Recordem que en aquells moments qui promovia i havia sigut l’impulsor del premi era Caixa de Manlleu. Es va posar en contacte amb mi en Jacint Sala que era el cap de l’Obra Social i em va fer la proposta.

Jo coneixia el Premi per la premsa i perquè soc de Manlleu. Just en aquella època acabava de sortir d’una companyia de teatre en què hi havia treballat i em va seduir l’idea de embarcar-me en aquell projecte.

 

Actualment ets actor i director professional. Vius de primera mà la situació actual del sector i dels professionals que s’hi dediquen? Com descriuries el moment actual?

Podríem dir que el sector sempre ha estat en situació delicada. Penso que, a cada època, per motius diferents. Actualment, s’ha normalitzat el fet de fer teatre com a professió, per dir-ho d’alguna manera, però això també ha fet que cada any hi hagi més gent que han fet una carrera i esperen dedicar-s’hi professionalment.

Per altra banda, encara hi ha molta diferència pel que fa a recursos quan parlem del teatre públic o privat.

 

El teatre, com la cultura en general, hauria de ser accessible per a tothom, plural i divers, i a la vegada ser considerada com a eina de cohesió social. Penses que el públic en general i les Administracions veuen el teatre des d’aquesta perspectiva? Es posa en valor tot el que implicar crear i produir una obra de teatre i les persones que hi participen?

Encara estem lluny que el país consideri les arts escèniques com una indústria i que es prengui seriosament la necessitat de la cultura per a la societat. Tinc la impressió que tothom es posa el nom de la cultura a la boca, però a l’hora de la veritat ningú s’ho creu. Venim d’un forat massa negre i estem entrant en el que hauria de ser la normalitat, massa a poc a poc. El teatre és considerat encara més com un fet folklòric que no pas una indústria cultural. Entenc que és una qüestió de base.

 

Parlant ara del Premi BBVA de Teatre. Edició darrera de cada edició són moltes les companyies que s’hi presenten. Continuen sent necessaris Premis com el que per potenciar la innovació i ajudar a la difusió i projecció de companyies professionals?

Els professionals del teatre estem mancats d’oportunitats per poder mostrar el nostre treball.

Per altra banda, no estem massa acostumats a mecenatges en aquest país i sovint pot semblar estrany que grans empreses puguin destinar recursos al teatre.

Considero que aquest premi és una eina molt útil pel sector. Ho demostra el fet que cada any hi ha més companyies que s’hi presenten.

 

El Premi al Millor Espectacle Teatral consisteix en una gira per diversos teatres de Catalunya valorada en 20.000 euros, incloent-hi la participació al Festival Temporada Alta. Les companyies valoren que el Premi sigui una gira per Catalunya?

L’objectiu principal del Premi és donar visibilitat als bons treballs que es fan. El fet de premiar els guanyadors amb una gira, va ser un canvi de ja fa uns anys i va ser molt meditat. El fet de premiar amb una gira al guanyador, ho demostra. Crec que les companyies ho valoren molt positivament i també és un fet diferencial d’altres premis i festivals.

 

Formes part del jurat que decideix quines obres passen a la final i són mereixedores del millor espectacle teatral, juntament amb professionals que es dediquen a la programació, a la direcció, interpretació i dramatúrgia. Per qui vulgui presentar-s’hi enguany o en el futur, què aspectes valoreu?

Primer de tot intentem que el jurat sigui el més divers possible. Vull dir, que hi siguin representats els valors principals que creiem que ha de tenir l’espectacle guanyador del Premi i per això, el formen professionals de la interpretació, de la direcció escènica, la programació, etc.

La qualitat en conjunt, el rigor, el risc, les possibilitats de comercialització de l’espectacle són aspectes que tenim ben presents per atorgar el Premi BBVA de Teatre.