- El dilluns 21 de setembre a les 19:00 h es presentarà la novel·la Manual de flotació, guanyadora de la 46a edició del Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana, premi convocat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA, i editada per Edicions 62.
- Per segon any consecutiu, quatre centres educatius de justícia juvenil rebran un ajut de la FACC i BBVA per a l’adquisició de llibres a La Setmana del Llibre en Català. Es tracta del CE Montilivi, de Girona; el CE El Segre, de Lleida; el CE Oriol Badia, de Guardiola de Font-rubí, i el CE Folch i Torres, de Granollers—. També el Centre Penitenciari Mas d’Enric, del Catllar, a Tarragona.
- La Fundació Antigues Caixes Catalanes, juntament amb BBVA, porten 14 anys donant suport a les activitats de La Setmana del Llibre en Català.
Amb l’objectiu de divulgar la literatura en català i fomentar la lectura arreu de Catalunya, la Fundació Antigues Caixes Catalanes, en col·laboració amb BBVA, col·laboren un any més a La Setmana del Llibre en Català que tindrà lloc del 18 al 27 de setembre al passeig Lluís Companys, des de l’Arc de Triomf fins al Parc de la Ciutadella.
Presentació de l’obra Manual de flotació, de Jordi Marrón
Dilluns 21 de setembre a les 19:00 h, a l’Escenari 1, tindrà lloc la presentació de la novel·la Manual de flotació, de Jordi Marrón, obra guanyadora de la 46a edició del Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana.
La conversa amb l’escriptor estarà conduïda per l’escriptora i guionista Anna Vallbona i estarà acompanyada de lectures per part de l’actriu Rosa Vila i música de Marc Vilajuana. L’autor signarà llibres en acabar la presentació.
Manual de flotació, que ha arribat a les llibreries aquest mes de setembre, va ser escollida d’un total de 99 originals presentats per “ser una novel·la de dol i reconstrucció de la memòria familiar allunyada del dramatisme i el sentimentalisme. Amb un llenguatge i estil agosarats, humor irreverent i una mirada càustica sobre el món. Una obra que destaca per la inventiva textual i l’enginy narratiu”.
El llibre es por adquirir als mòduls 45-46 de La Setmana del Llibre en Català.
Itinerari per l’Eixample
Divendres 25 de setembre a les 18 h, també està previst que La Setmana del Llibre en Català ofereixi una passejada literària a partir de llibre, de la mà del seu autor, que permetrà descobrir alguns dels escenaris de l’obra. El punt de trobada serà la Rambla de Catalunya, 97 i finalitzarà a Pau Claris, 115.
El recorregut, de 60 minuts, transcorrerà pels espais de l’Eixample on s’inicia l’obra. Un passeig pels carrers que recorre la protagonista abans d’emprendre el viatge cap a Portugal. Al llarg de l’itinerari es parlarà dels personatges, del procés de creació de la novel·la i de les històries que s’amaguen darrere d’alguns dels seus espais més significatius.
Sobre Manual de flotació
Quan mor la seva mare, la Teresa Saurí, farmacèutica i escriptora aficionada, hereta la gran casa familiar de l’Eixample barceloní amb les restes d’un passat que encara pesa. De joveneta, l’estiu que el pare va marxar d’aquella casa, sa mare la va arrossegar en cotxe fins a un alberg de la costa portuguesa regentat per una comunitat de surfistes, on va viure l’amor i el sexe lliure desacomplexat. També la tragèdia. De tot allò en va sortir amb algunes cicatrius que encara supuren.
Ara, a la quarantena, carregada amb l’urna que conté les cendres, decideix tornar-hi per escampar-les i intentar ressituar el passat. El seu entorn, però, no la deixa tranquil·la, des de la Montse, una editora enamorada perdudament d’ella i dels seus diners, fins el notari Amadeu, que l’amenaça amb denunciar-la per haver tret les cendres del país, passant pel detectiu Albert Vivancos, que ella mateixa ha contractat perquè busqui el pare desaparegut, o l’Empar, la seva mentora literària, a qui va lliurant capítols d’una novel·la que escriu sobre la marxa.
Amb una veu irònica i irreverent, en clau de comèdia, i enllaçant intriga i metaficció, Manual de flotació narra un viatge físic i emocional d’una dona que es mou per les passions i l’interès personal, mentre segueix els rastres que perduren dels records del passat.
Sobre l’autor, Jordi Marrón
Jordi Marrón Martín (1974) és biòleg i professor de secundària. Ha cursat estudis d’escriptura a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès.
Manual de flotació és la seva primera novel·la publicada.
Un premi independent amb 46 anys d’història
El Premi BBVA Sant Joan de literatura catalana manté viva des dels seus inicis la finalitat de fomentar l’escriptura així com la lectura en llengua catalana. El guardó és un dels més ben dotats de les lletres catalanes: 35.000 euros lliures d’impostos, a banda dels drets d’autor. Edicions 62 es fa càrrec de l’edició comercial de l’obra guanyadora.
El premi és un dels pocs que admet obres de les diferents modalitats de prosa literària (novel·la, recull de contes i narracions, relat de viatges, memòries, biografia, diari i assaig literari), inèdites i escrites en llengua catalana, independentment de quina sigui la nacionalitat o residència de l’autor.
El 2026 el Premi BBVA Sant Joan va arribar a la 46a edició. El jurat va estar constituït per cinc membres de reconegut prestigi vinculats a l’àmbit de les lletres catalanes, sense cap supeditació editorial, i que actua valorant la qualitat literària i la varietat de registres. Najat El Hachmi, Valèria Gaillard, Eduard Màrquez, Francesc Serés i Aida Sunyol Sánchez.
La nòmina d’escriptors que l’han guanyat és una prova del paper que ha jugat el guardó en la literatura catalana moderna i de la influència que ha tingut en la projecció d’autors que, de vegades amb una trajectòria incipient, han vist consolidada la seva carrera com a escriptors/res.
Coincidint amb la 45a edició, la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA van crear un nou Premi de categoria jove, el Premi BBVA Sant Joan · Joves Talents, adreçat a escriptores i escriptors entre els 18 i 35 anys. En la seva primera edició va guanyar Laura Pallarés amb l’obra Qui ha de callar, i que es publicarà en els propers mesos.
Aquests premis formen part del conjunt de guardons culturals que la Fundació Antigues Caixes Catalanes convoca en àmbits tan diversos com la literatura, el dibuix, la música, el teatre, les arts visuals, el cinema de muntanya i l’associacionisme, amb l’objectiu d’ajudar en la difusió dels talents culturals i projecció dels professionals i estendre la cultura arreu de Catalunya.
Activitats paral·leles a La Setmana del Llibre en Català
La Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i BBVA ajuden, un any més, a l’adquisició de llibres a La Setmana del Llibre en Català
Quatre centres educatius de justícia juvenil rebran un ajut de la FACC i BBVA per a l’adquisició de llibres a La Setmana del Llibre en Català —el CE Montilivi, de Girona; el CE El Segre, de Lleida; el CE Oriol Badia, de Guardiola de Font-rubí, i el CE Folch i Torres, de Granollers. També el Centre Penitenciari Mas d’Enric, del Catllar, a Tarragona.
Aquesta acció es porta a terme en col·laboració amb el Departament d’Educació i Formació Professional i s’emmarca dins del Pla d’accions per al foment del català en l’àmbit de l’execució penal, que impulsa el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica de la Generalitat de Catalunya.
Des del 2013, la Fundació Antigues Caixes Catalanes i BBVA col·laboren amb la xarxa de biblioteques públiques per a la millora i actualització del catàleg de llibres en català, en el context de La Setmana del Llibre en Català.
Des de l’inici d’aquesta col·laboració, 45 biblioteques o centres educatius s’hauran beneficiat d’aquest ajut.
Contes per estimar; històries per créixer i cuidar el món
Dijous 24 de setembre a les 12 h, a l’Escenari Familiar, tindrà lloc una sessió de contes a càrrec de Júlia Prunés, escriptora especialitzada en educació emocional, per descobrir històries que ajuden a estimar, conviure amb respecte i cuidar l’entorn. Una proposta familiar per gaudir de la lectura en català i l’educació emocional a través de la narració.
Contes per Estimar és un llibre produït per la Fundació Antigues Caixes Catalanes i publicat per Editorial Mediterrània. Consta de 4 contes, i es pot adquirir al mòduls 96 i 97 de La Setmana del Llibre en Català.