S’inicien les masterclasses de música catalana de la mà dels millors referents musicals

  • Xavier Coll, José Enrique Bagaría, Ofèlia Sala, Dani Cubero i Salvador Brotons seran els encarregats d’impartir les classes magistrals sobre guitarra, piano, cant, corda i vent.
  • Les classes magistrals, adreçades als estudiants dels conservatoris de Grau Professional de Catalunya, es faran als conservatoris de Cervera, Badalona, Tarragona, Granollers i Manresa, són una activitat complementària del Premi BBVA de Música al Talent Individual.
  • Les sessions, que tindran lloc els mesos de febrer i març, estan coorganitzades per l’Associació de Conservatoris de Catalunya i la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA CX.

 

L’Associació de Conservatoris de Catalunya  (ACCat) i la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA CX, coorganitzen un cicle de màster-classes adreçades als alumnes dels conservatoris de Grau Professional de Catalunya. Aquesta iniciativa neix com a activitat complementària del Premi BBVA de Música al Talent Individual, que té com a objectiu potenciar la formació musical dels estudiants de grau professional que cursen estudis reglats als Conservatoris Professionals, Centres Autoritzats de Grau Professional i Centres Integrats de Catalunya, i ajudar-los en la seva projecció professional.

Les classes que es portaran a terme a conservatoris d’arreu de Catalunya, en concret a Cervera, Badalona, Tarragona, Granollers i Manresa, comptarà amb la participació activa d’un màxim de 15 estudiants i es completarà amb una conferència temàtica associada a la modalitat musical que es treballi a cada sessió oberta al públic.

La primera d’elles arrenca el proper dissabte 10 de febrer al Conservatori de Cervera amb en Xavier Coll com a professor de guitarra. La xerrada versarà sobre “Els músics, escoltem prou?”.

El pianista Enrique José Bagaría serà l’encarregat d’aprofundir en aquest instrument el dia 17 de febrer al Conservatori de Badalona. La xerrada posterior reflexionarà sobre la música de Granados i Mompou.

El Conservatori de Tarragona acollirà el dia 24 de febrer la cantant Ofèlia Sala. La conferència abordarà “El cant, de la passió a la professió”.

El dia 3 de març serà el torn de Dani Cubero amb la part de corda, al Conservatori de Granollers. La xerrada aprofundirà sobre l’obra “Vistes al mar” d’Eduard Toldrà.  

El Conservatori de Manresa serà l’escenari per la darrera masterclass, el dissabte 10 de març, a càrrec de Salvador Brotons, que ens parlarà sobre el món de la direcció, composició i pedagogia.

 

Imparteixen les masterclasses grans referents catalans de la música

 

Xavier Coll, guitarrista

Nascut a Barcelona l’any 1960 hi cursà estudis de guitarra, especialitzant-se també en instruments històrics (tiorba, vihuela i guitarra barroca). Ha sigut deixeble de mestres de reconegut prestigi internacional com David Russell, Manuel Barrueco, Hopkinson Smith o Rolf Lislevand.

La seva trajectòria professional es desenvolupa, simultàniament, en tres àmbits: els concerts, les gravacions i l’ensenyament.

Com a concertista ha actuat a Espanya, França , Itàlia, Anglaterra, Suïssa, Rússia, República Txeca, Romania, Estats Units, Amèrica Central i del Sud i Egipte. Ha col·laborat amb Le Concert des Nations, dirigit per Jordi Savall. Actualment participa en el festival Maestros de la Guitarra Española.

Ha enregistrat dos CD’s en solitari: Encuentro (Tárrega, Albéniz) i Tres siglos (del renaixement al romanticisme, amb vihuela i guitarres barroca i romàntica), sis CD’s amb la flautista Montserrat Gascón i un amb la mezzosoprano Margarida Lladó, i ha participat en la gravació dels CDs de la integral de Joaquín Rodrigo pel segell EMI. També ha participat en l’enregistrament del DVD de l’òpera l’Orfeo, de C. Monteverdi, produït per la BBC, amb Jordi Savall.

Guardonat en prestigiosos concursos internacionals, la crítica ha destacat la seva depurada tècnica, el seu rigor musical i, especialment, ha valorat la seva gran capacitat de generar sentiments a través de les seves apassionades interpretacions. Des de 2003 és professor a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

 

José Enrique Bagaría, pianista

José Enrique Bagaría Villazán va néixer a Barcelona l’any 1978 i va finalitzar el grau superior de piano amb la qualificació d’excel·lent al Conservatori Superior de Música Municipal de Barcelona. Va iniciar els seus estudis amb Rosa Masferrer i posteriorment els va ampliar amb Luiz de Moura Castro i Aquiles delle Vigne a L’École Normale de música Alfred Cortot de París.

Va cursar postgrau al Conservatori Superior de Música del Liceu a Barcelona i a l’Escola Superior de Música Reina Sofia. Ha rebut classes de mestres de reconegut prestigi internacional com Alicia de Larrocha, Josep M. Colom, Elisso Virsaladze, Leon Fleisher, Andrzej Jasinski, Ralph Gothoni, Bruno Canino, Vitaly Margulis, Andrew Watts, Edit Fischer i Boris Petrushnsky, entre d’altres.

Des dels seus inicis ha desenvolupat una extensa activitat concertística actuant en ciutats de tot el món i també ha participat en importants festivals d’àmbit nacional i internacional com en el prestigiós V Cicle de Joves Intèrprets organitzat per la Fundació Scherzo sota el títol “El piano del segle XXI”, al Teatre de la Zarzuela, Festival Castell de Peralada, Festival Internacional de Músiques de Torroella de Montgrí, Festival Internacional de Santander, Festival Internacional de Música i Dansa de Granada, III i V Festival Jove de Segòvia, Festival de Música de la Vila de Rialp, V Festival Internacional Steinway o Cicle Joves talents de París.

Entre les sales més importants on ha actuat destaquen el Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona, l’Auditori de Madrid, l’Auditori Manuel de Falla a Granada, l’Acadèmia de Belles de San Fernando a Madrid, Teatre de la Sarsuela de Madrid , la sala Alfred Cortot a París i el Teatre dal Verme a Milà.

Ha enregistrat per a Ràdio Nacional d’Espanya dins el cicle “Solistes del Segle XXI”. També ha actuat com a solista amb l’Orquestra Simfònica de Galícia, l’Orquestra Simfònica de València, l’Orquestra de Castella i Lleó, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra Filharmònica de Bogotà i Salzburger Kammerphilarmonie. Ha participat com a membre del Jurat en el Concurs Nacional de Joventuts Musicals d’Espanya, celebrat a Menorca l’abril del 2000.

La seva carrera professional també comprèn actuacions de música de cambra, com el duo estable per a violí i piano al costat del violinista Josep Colomé. Destaca també la seva col·laboració amb el violoncel·lista Pau Codina.

Compagina la seva activitat concertística amb la docència al Conservatori Superior de Música d’Aragó.

 

Ofèlia Sala, cantant

Soprano valenciana que va estudiar amb Ana Luisa Chova al Conservatori Superior de València. Va obtenir el Títol Superiors de cant, piano i el de solfeig i teoria de la música. Posteriorment va estudiar a Munic a la Höchschule der Musik on es va especialitzar en oratori, lied i òpera.

Ha obtingut diversos primers premis en concursos nacionals i internacionals.

Ha cantat al Gran Teatre del Liceu i al Teatro Real de Madrid, Teatro alla Scala de Milà, Metropolitan Opera de Nova York, Deutsche Oper de Berlín i Théâtre du Châtelet de París, entre d’altres, amb un repertori que va de Händel a Messiaen, i ha estat dirigida per les més prestigioses batutes del món.

En la faceta liederística ha estat convidada al Carnegie Hall de Nova York, Wigmore Hall de Londres i Concertgebouw d’Amsterdam. Les seves participacions en les Schubertíades de Vilabertran i l’Illa Diagonal són especialment recordades.

Ha treballat amb directors com Gerd Albrecht, Harry Bicket, Bertrand de Billy, Herbert Blomstedt, Ivor Bolton, Frans Brüggen, Sylvain Cambreling, Harry Christophers, Andrew Davis, Christoph von Dohnányi, Rafael Frühbeck de Burgos, Enrique García Asensio, M. A. Gómez Martínez, Christopher Hogwood, Armin Jordan, Jesús López Cobos, Fabio Luisi, Lorin Maazel, Neville Marriner, Riccardo Muti, Josep Pons, Antoni Ros Marbà, Peter Schneider, Christian Thielemann, Marcello Viotti i Sebastian Weigle.

Debutà al Gran Teatre del Liceu amb Un ballo in maschera (2000-2001). Darrerament ha participat en El somni d’una nit d’estiu (2004-2005), Ariodante (2005-2006), La clemenza di Tito (2006-2007), Le nozze di Figaro (2008-2009), Der Rosenkavalier (2009-2010) o Arabella (2014-2015).

Actualment, és professora de cant a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya).

 

Dani Cubero, violinista 

Va estudiar violí amb Ricardo Martínez, Isabel Vilà, Hagai Shaham i Mauro Rossi i va complementar la seva formació cambrística a la “European Chamber Music Academy” dirigida per Hatto Beyerle.

Ha rebut nombrosos primers premis a concursos nacionals i internacionals tant en violí com en música de cambra.

Des de 2006 es dedica de forma prioritària a la música de cambra com a membre del Qvixote Quartet.

Ha tocat en diverses formacions cambrístiques amb artistes de reconegut prestigi internacional com el Quartet Casals, el violinista Gordan Nikolic i els pianistes Katia Buniatishvili i Kennedy Moretti, entre d’altres.

Compromès amb l’ensenyament i la formació de les noves generacions, col·labora amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya i el projecte “Musicworks” de música de cambra per a  joves a Londres, juntament amb Catherine Manson, James Boyd (London Haydn Quartet) i Robert Max.

Actualment es professor de violí i de música de cambra al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona.

 

Salvador Brotons i Soler, compositor i director d’orquestra 

Va néixer a Barcelona el 17 de juliol de 1959.

Estudià flauta amb el seu pare, realitzà els estudis musicals al Conservatori de Música de Barcelona i hi aconseguí els títols superiors de flauta, composició i direcció d’orquestra. Els seus mestres foren Antoni Ros-Marbà, Xavier Montsalvatge i Manuel Oltra. Va ser primer flauta de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu (1977-1985) i de l’Orquestra Ciutat de Barcelona (1981-1985).

L’any 1983 va rebre el premi Ciutat de Barcelona per la primera de les seves simfonies. Ha escrit una altra simfonia, Resplendor, un quartet, una sonata per a viola i altres peces de cambra. L’any 1985, una beca Fullbright el va permetre estudiar a la Florida State University, als Estats Units, on es va doctorar en música. El 1987 fou nomenat director de l’orquestra de la universitat de Portland, als Estats Units, on residí fins al 1997.

Ha estat assistent de l’orquestra simfònica de la Florida State University (1986-87), director titular de l’Oregon Sinfonietta (1990-93) i de la Mittleman Jewish Community Orchestra (1989-91), i de l’orquestra de la Portland State University (1987-1997), universitat on també va ensenyar contrapunt, direcció d’orquestra, literatura, i història de la música.

Des de l’any 1991 als EUA és el director titular de la Vancouver Symphony Orchestra (Estat de Washington) al front de la qual ha estat distingit amb el premi “Arts Council” atorgat pel Clark County i la ciutat de Vancouver. En el nostre país ha estat el director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès (1998-2002) i de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears (1998-2001).

Actualment és professor de direcció d’orquestra i composició a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i director titular de la Banda Municipal de Barcelona.

 

Premi BBVA de Música al Talent Individual 2018

El Premi BBVA de Música al Talent Individual, que al 2018 celebrarà la tercera edició, té com a objectiu potenciar la formació musical dels joves músics estudiants per a facilitar que puguin dedicar-se professionalment a la música, i està dirigit a estudiants de grau professional que cursen estudis reglats als Conservatoris Professionals, Centres Autoritzats de Grau Professional i Centres Integrats de Catalunya.

Dins d’aquesta modalitat hi ha tres categories:

  • Categoria Aleví: per a estudiants fins a 14 anys (16 anys per l’especialitat de cant)
  • Categoria Júnior: per a estudiants entre 15 i 16 anys (18 anys per l’especialitat de cant)
  • Categoria Jove: per a estudiants entre 17 i 19 anys (21 anys per l’especialitat de cant)

Enguany, les proves tindran lloc el 21 i 22 d’abril al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona, i la gala de lliurament de premis es celebrarà el 22 d’abril a l’Auditori del Conservatori del Liceu.

El Premi BBVA de Música al Talent Individual forma part del conjunt de 9 Premis que la Fundació Antigues Caixes Catalanes, amb el suport de BBVA CX, convoca en temàtiques tan diverses com literatura, la música, la pintura i el dibuix, el teatre, el circ, el cinema de muntanya i l’associacionisme, amb l’objectiu d’ajudar en la difusió i projecció dels professionals i estendre la cultura arreu de Catalunya.

 

Sobre la Fundació Antigues Caixes Catalanes

La majoria d’accions culturals i socials que porta a terme la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC), continuadora de les obres socials de les antigues Caixes de Manlleu, Sabadell i Terrassa a Catalunya, es realitzen en col·laboració amb BBVA CX.

Entre els seus objectius està realitzar iniciatives socials i culturals dirigides a promoure el progrés humà, educatiu i cultural, tot suscitant una consciència ciutadana, participativa, compartida i responsable que impliqui persones i institucions.

Actualment difon la cultura a tot el territori i ajuda a la difusió dels professionals que treballen en àmbits tan diversos com la música, la pintura, la literatura, el teatre o el circ. BBVA CX comparteix aquests mateixos objectius i manté un acord de col•laboració amb la  FACC per fer-los possibles.

 

Sobre l’Associació de Conservatoris de Catalunya

L’Associació de Conservatoris de Catalunya (ACCat) agrupa els Conservatoris i Centres Professionals de Música de Catalunya. Són els únics centres educatius  que  preparen els estudiants de música mitjançant uns estudis reglats  per a l’accés als ensenyaments superiors, i  també els únics centres de Catalunya que poden atorgar el Títol Professional de Música.

Aquests centres, que compten amb grans professionals del món musical i pedagògic, imparteixen una formació de qualitat. El resultat d’aquestes fàbriques de talent es pot visualitzar als pòdiums de concursos nacionals i internacionals, a les plantilles d’orquestres d’arreu i amb la projecció internacional de grans músics catalans, majoritàriament forjats als centres de grau professional que formen part de l’ACCat, abans del seu pas pels Conservatoris i Escoles Superiors d’arreu del món. 

Actualment Catalunya té 24 Conservatoris i Centres Professionals, tots ells membres de l’Associació Catalana de Conservatoris de Catalunya, que tenen una estreta relació amb les escoles de música de Catalunya i amb els centres superiors de música, així com amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.