Concedits els premis del Concurs BBVA de Dibuix Escolar 2016

  • El Concurs BBVA de Dibuix Escolar dobla la seva participació
  • 41 premis, d’entre 1.020 dibuixos seleccionats procedents de 85 escoles catalanes
  • Han participat alumnes de primària i d’educació especial de Catalunya.
  • El concurs està convocat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i el Grup BBVA.
  • L’acte de lliurament de premis va tenir lloc el 30 d’abril al Centre Cultural Terrassa.

 

Alumnes de primària i d’educació especial d’escoles d’arreu de Catalunya han participat en la 35a edició del Concurs BBVA de Dibuix Escolar, que té la finalitat de contribuir a desenvolupar habilitats i capacitats dels infants en el camp del dibuix i la il·lustració, i fomentar, a la vegada, l’interès per la lectura. Els treballs premiats serveixen per il·lustrar un nou llibre de contes de la col·lecció “Concurs de Dibuix Escolar”.

El concurs és convocat anualment per la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC) i el Grup BBVA (format per BBVA i CatalunyaCaixa), en col·laboració amb la Fundació Antiga Caixa Terrassa, i s’inclou dins del programa d’acció social que duen a terme en col·laboració les dues entitats pel conjunt del territori català.

En concret, aquesta programació conté una línia específica de certàmens culturals, amb 8 Premis, en àmbits tan diversos com la literatura, les arts escèniques, la música, la pintura i el dibuix escolar.

 

Seleccionats 1.020 dibuixos per a la fase final

En aquesta edició del Concurs BBVA de Dibuix Escolar, han participat 85 escoles de tot el territori català, procedents de 57 poblacions d’arreu de Catalunya (27 de la província de Barcelona, 7 de Girona, 13 de Lleida i 10 de Tarragona), amb 1.020 dibuixos. 5 d’aquestes escoles són d’educació especial. 

Dels dibuixos realitzats pels alumnes participants, se n’han seleccionat 1.020, en un procés que han dut a terme les pròpies escoles.

Aquests dibuixos han entrat en la fase final del concurs, en què un jurat composat per un representant de la Fundació Escola Municipal d’Arts i Oficis d’Olesa de Montserrat, un representant de l’Escola d’Art d’Olot, un representant de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, un representant de l’Escola Municipal d’Art de Terrassa, un representant de l’Editorial Mediterrània, i un representant de la Fundació Antigues Caixes Catalanes i del Grup BBVA.

 

41 premis per a les diferents categories

En total, s’han concedit 41 premis, entre primers, segons i tercers en les dues categories establertes d’alumnes entre 6 i 12 anys (una per als cursos de 1r, 2n i 3r de primària, i l’altra, per als cursos de 4t, 5è i 6è). 5 dels quals han estat accèssits per centres d’educació especial.

Els nens guanyadors han obtingut com a premis el diploma acreditatiu, un lot de pintures, i el llibre il·lustrat del concurs.

Les escoles guanyadores obtenen un premi en funció dels reconeixements obtinguts pels seus alumnes i per la tasca pedagògica realitzada. Per 1 o 2 alumnes premiats: 400€; per 3 o 4 alumnes premiats: 600€ i per 5 o més alumnes premiats: 800€. Aquests diners han de ser adreçats a la compra de material d’ús escolar.

 

Lliurament de premis al Centre Cultural Terrassa

L’acte de lliurament de premis es va celebrar el dissabte dia 30 d’abril al Centre Cultural Terrassa, de la Fundació Antiga Caixa Terrassa. La sessió va comptar amb l’assistència de la Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Terrassa, Rosa Maria Ribera, el president de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, Jaume Ribera, i la Responsable d’Acció Social de BBVA a Terrassa, Laura Pintó. 

També tots els nens i nenes premiats amb els seus familiars i professors, que van venir procedents d’una vintena de poblacions de diferents punts de Catalunya.

Els treballs premiats han servit per il·lustrar un nou llibre de la col·lecció “Concurs de dibuix escolar”. Així mateix, entre el 30 i 5 de maig, els dibuixos guanyadors s’exposen al públic en el vestíbul del Centre Cultural. En aquesta línia, està previst que  els dibuixos guanyadors siguin exposats a oficines de BBVA i CatalunyaCaixa.

 

Sis contes per aprendre a ser feliços: l’autoestima, l’empatia, l’escolta activa i les emocions

En aquest 35è concurs, els escolars s’han hagut d’inspirar en sis contes per aprendre a ser feliços, que ens parlen de l’autoestima, l’empatia, l’escolta activa i les emocions.

Cada conte presenta una o més competències emocionals, i han estat escrits per Júlia Prunés Massaguer, escriptora especialitzada en educació emocional.

Amb aquesta iniciativa, els mestres han pogut treballar els contes al centre docent des de vessants tan diverses com la plàstica, la llengua catalana i els valors socials i cívics.

Al blog www.contesperaprendreaser.blogspot.com s’han pogut trobar materials i recursos proposats per treballar-los a l’aula.

Els sis contes han estat:

  1. La clau de la felicitat.

Un conte que ens parla sobre la felicitat i les diferents formes d’entendre-la i també d’aconseguir-la.

En un somni, una colla de nens i nenes descobreixen que la felicitat, un dels tresors més preuats del món, es troba dins de cadascú, carregat d’emocions agradables. Pel camí es troben tot de situacions i de personatges que els ajuden a trobar unes quantes claus que obren aquest tresor.

Competències: Habilitats per a la vida i el benestar. Consciència i Regulació emocionals

  1. Quin dia més emocionant!

Un conte amb un ampli llistat d’emocions, que ens aporta recursos per a identificar-les a través dels 5 sentits i molta fantasia.

La Mariona i en Pol són dos germans que, un dia, després d’esmorzar uns cereals que mai havien tastat, comencen a percebre les seves emocions i les dels altres, d’una forma ben especial. De cop i volta, totes elles tenen formes, colors, textures, olors I, fins i tot, gustos i sons diferents.

Competència: Consciència emocional

  1. Les emocions que ens mouen

Inspirat en una metàfora de Georges Gurdjieff, filòsof armeni, en el 3r llibre de “Relats de Belcebú al seu nét” en la que, a partir d’un carruatge, un cavall i un conductor s’explica, de forma simbòlica, la relació entre cos, emoció i ment.

Des del dia que un gos la va mossegar, a la Fàtima li fan por tots els gossos. Un dia, s’espanta tant que arrenca a córrer sense control, cau i pren mal. El seus avis, que la cuidaran uns dies, li explicaran una història que l’ajudarà a conèixer millor com funcionen les emocions i com gestionar-les.

Competències: Consciència i Regulació emocionals

  1. En Pau i les ulleres de visió empàtica

Inspirat en el conte “La Berta i les ulleres de visió empàtica” de Júlia Prunés. En aquest conte es descriu l’empatia i els 3 passos per aconseguir-la: observar, pensar i preguntar.

En Pau, amic inseparable de la Berta, està preocupat i de morros des que ella ha fet una nova amiga. Gràcies a les ulleres de visió empàtica que la Berta es troba un matí, es posa en el seu lloc i poden resoldre el seu conflicte. Descobreixen que la màgia de les ulleres no està en els seus vidres sinó a les mans de qui se les posa, que és una qüestió d’actitud. Aprenen a veure-hi amb empatia seguint 3 passos molt senzills: observar, pensar i preguntar, fins que un dia ja no necessiten més les ulleres.

Competències: Consciència i regulació emocional. Competència social

  1. Tenim estrella!

Inspirat en la metàfora de “la poma que volia ser estrella”, una història per aprendre a reconèixer en un/a mateix/a i en els altres, allò que ens fa brillar, l’estrella que tots portem dins.

A la classe dels “esquimals” tenen un problema, es falten el respecte els uns als altres, es critiquen i a vegades fins i tot s’insulten. En una assemblea, en Bantu, un company, els explica que a l’Àfrica, la terra dels seus avis hi ha la tribu dels Sawabona… En Ricard, el seu mestre, els explica la història d’una poma que volia ser estrella i planten una pomera molt especial, amb el millor de tots ells.

Competències: Autonomia emocional. Habilitats per a la vida i el benestar

  1. El partit de futbol

Un conte sobre gestió de conflictes, que ens parla de la importància d’una bona comunicació i ens presenta la figura dels facilitadors de la convivència i de la mediació.  

Quan els nens i les nenes de 3r juguen a futbol al pati es troben amb alguns problemes, i hi ha alguns conflictes que no saben resoldre. Després d’una baralla entre dos companys, en parlen i comencen a trobar-hi solució. Fins i tot, en Max i en Martí, que demanen ajuda a l’equip de mediació format per nens i les nenes de 6è.

Competències: Consciència i Regulació emocionals. Competència social. Habilitat per a la vida i el benestar